Luennoin tässä taannoin Ammattikorkeakoulu Novian opiskelijoille. Sain itse valita kerronko sosiaalisesta mediasta vai yrittäjyyden opeista. Koska luennoin viikottain sosiaalisesta mediasta, päätin tällä kertaa koostaa kymmenen kohdan listan opeista, joita olen yrittäjyyteni varrella oivaltanut. Tässä kymmenen oivallustani, olkaa hyvät!

 

  1. Myy, mutta älä tyrkytä!
    Myyminen on monien yrittäjien inhokki. Mutta oikeasti myyminen ei ole sitä, mitä myymiseksi usein luullaan. En minä ainakaan saa mitään myytyä sillä, että tyrkytän ihmisille väkisin omia palveluitani. Ei kukaan tyrkyttäjältä halua ostaa. Kertomalla mitä teen, auttamalla ihmisiä heidän tarvitessa apuani ja ennen kaikkea KUUNTELEMALLA ihmisiä saan kaikista eniten myyntiä aikaiseksi. Kun kuuntelen ihmisiä, kuulen myös, mikäli heillä on ongelma, jonka minä palveluillani voin ratkaista. TÄMÄ on sitä oikeaa myyntiä ja se on oikeasti ihan kivaa puuhaa.
  2. Virittele samanaikaisesti monia juttuja.
    Suurin virheeni oli yrittäjyyden alkuvaiheilla se, että puhuttuani yhteistyöstä jonkun kanssa jäin odottelemaan tämän toteutumista enkä edes hakenut muita virityksiä sinä aikana. Usein yhteistyökuviot jäävät ilmaan, kun osalla yhteistyökuvion tyypeistä tulee jotain kiireellistä työtä ja muut hommat jäävät odottamaan tai jopa pääsevät unohtumaan kokonaan. Siinä sitten, jos on viikkoja tai kuukausia odotellut, että ruvetaan yhteistyöhän ja se toinen ei edes muista koko yhteistyökeskustelua, niin on aika laiha lohtu, kun kalenteri huutaa tyhjyyttään. Älä ikinä jätä mitään yhden korren varaan!
  3. Verkostoidu, verkostoidu, verkostoidu!
    Tämä on ehkä tärkein kaikista oivalluksista! Kun tunnet ihmisiä, hekin tuntevat sinut. Ellei ihmiset tiedä sinusta, et myöskään saa myyntiä aikaiseksi. Kun olet hyvin verkostoitunut, ei sinun välttämättä tarvitse panostaa hurjia määriä aikaa ja rahaa muuhun markkinointiin. Hyviä verkostoitumispaikkoja ovat olleet eri yrittäjäyhdistysten hallitukset. Ja hallitukseenhan pääsee aktiivinen ihminen kyselemällä mahdollisuuksia osallistua yhdistyksen toimintaan. Useimmiten minut on värvätty hallitukseen jo ennen kuin olen ehtinyt maksaa ensimmäisen jäsenmaksun yhdistykselle. Yhdistystyö vie joskus mehut, mutta se kyllä maksaa itsensä takaisin. Sen olen oppinut vuosien varrella. Parhaat verkostoitumisryhmät ovat minulle olleet Yrittäjäyhdistykset ja Yrittäjänaisyhdistykset. Suosittelen lämpimästi. BNI ei ollut minun juttuni, mutta siellä vietetyn vuoden jäljiltä minulle jäi iso nippu loistavia kontakteja, joista muutamasta on tullut yhteistyökumppanikin.
  4. Kerro mitä teet.
    Verkostoituessa sinun pitää muistaa kertoa työstäsi. Jos ihmiset tietävät sinut vain harrastusten kautta, he eivät välttämättä vielä ymmärrä lähettää sinulle tarjouspyyntöä, kun he tarvitsevat alasi asiantuntijaa. Muista siis aina kertoa työstäsi.
  5. Nosta hintojasi.
    Yrittäjälle jää vain murto-osa siitä summasta, mitä asiakkaan laskussa lukee. Summasta vähennetään alvit, yelit ja muut verot, sekä lisäksi vielä palkasta vielä omat kulunsa. Lisäksi yrittäjä hoitaa itse kaikki toimitilan kulut, vakuutukset, eri työvälineiden kulut ja ihan kaikki mahdolliset kilkkeet ja killuttimet pitää maksaa pois ensin, ennen kuin rahat kilahtavat yrittäjän tilille palkkana. Itse olen laskenut, että alvittomasta hinnasta ehkä maksimissaan 10-20 prosenttia tulee minulle saakka. Yritä siinä sitten elää näkyvyydellä.
  6. Osta verkostoltasi!
    Osta verkostoltasi ja ostaa oikeaan hintaan. Kaverihinnat vain läheisimmille kavereille, jos heillekään. Kun ostat verkostoltasi, pääset samalla testaamaan heidän työskentelytapojaan ja tiedät nopeasti, haluaisitko tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Lisäksi on luonnollista käyttää oman verkoston palveluita, se merkitsee lisää kauppaa heille ja myös jatkossa sinulle, koska todennäköisestihän he tulevat vuorostaan sinun luoksesi tarvitessa sinun alasi osaajaa.
  7. Tee kuperkeikkoja, auta ja ole rehellinen.
    Kun tunnet asiakkaasi, voit tarvittaessa keskustella deadlineista, mikäli aikataulut tökkivät (esimerkiksi vatsataudin tai coronaviruksen tai Caliman vuoksi). Sovituista aikatauluista pitää aina pitää kiinni, mutta joskus elämä tulee auttamattomasti vastaan ja olemalla rehellinen asiasta, pääset pisimmälle. Vastapainoksi deadline-ongelmille kannattaa antaa asiakkaalle aina paras mahdollinen työpanos. Tee tarvittaessa kuperkeikkoja, jotta asiakkaasi on tyytyväinen. Kuperkeikkoja ei kovinkaan usein ole pyydetty, mutta tyytyväisimmät asiakkaat ovat yleensä olleet niitä, joille olen antanut hieman enemmän kuin, mitä ovat itse tajunneet pyytää.
  8. Markkinoi koko ajan, some riittää yllättävän pitkälle.
    Vaikka kalenterisi huutaa paniikissa olevansa aivan täynnä juuri nyt, voi ensi kuu näyttää jo aivan erilaiselta. Jotta pääsisit tasapainoon tämän kanssa, kannattaa varata aina pienen pieni aika markkinoinnille jokaiselle kuukaudelle. Mitä paremmat verkostot sinulla on, sen vähemmän sinun pitää markkinoida. MUTTA muistuta olemassaolostasi silti somessa säännöllisesti, niin ihmiset eivät unohda sinua. Jo tykkäilemällä ja kommentoimalla muiden päivityksiä esimerkiksi LinkedIn:ssä ja Facebookissa pääset pitkälle, mikäli aikataulut eivät salli podcastien, markkinointivideoiden ja somestrategiasi mukaisen säännöllisen somettamisesi toteuttamista aivan prikulleen täydellisesti. Parasta markkinointia pienelle yrittäjälle on muistuttaa olemassaolostaan ja kertoa, miten voi auttaa – persoonallisesti ja tunteita herättävästi.
  9. Uskalla muuttaa suuntaa!
    Anna uusille jutuille aikaa, mutta jos huomaat, ettei jokin asia toimi – muuta suuntaa. Meidän piti rakentaa hieno portaali ja tienata tekemällä sisältöä sinne – toisin kävi. Somekoulutusten piti olla vain helppo tulonlähde sillä aikaa, kun portaalissa ei ollut riittävästi asiakkaita. No, portaali ei myynytkään (tai me emme myynteet) riittävästi, joten portaali jäi unholaan ja koulutukset jäivät. Koulutusten kaveriksi on tullut muita juttuja, jotka ehkä jäävät siinä vaiheessa, kun en enää jaksa kouluttaa. Bisnes muuttuu, sinä muutut, asiakkaat muuttuvat. Miksei siis yrityksen toimintakin voisi muuttua?
  10. Älä hyvä ihminen jää odottamaan inspiraatiota!
    When you have a job to do, you do it well. You give the other fellow hell. Vai miten se menikään? Inspiraatio tulee yleensä ihan, milloin sattuu – nauti siitä silloin, mutta jos olet luvannut tehdä asiakkaalle työn, hoida se vaikka ilman inspiraatiota. Kiire on paras inspiraationlähde. ”Just do it!”

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!