Tämä bloggaus on julkaistu alunperin Nelli Kivisen oman yrityksen blogissa.
Miksi niihin somekuviin pitää panostaa?
Sosiaalisessa mediassa on hyvä olla läsnä, jos myy jotain. Jokainen yritys haluaa myydä palvelua tai tuotetta, joten suosittelen myös sosiaalisen median haltuunottoa. Somessa tarvitaan tottakai myös kuvia, joilla napataan ihmisten huomio fiidissä.
Hyvä kuva yhdistettynä puhuttelevaan tekstiin saa potentiaalisen asiakkaan pysähtymään tuotteen äärelle. Kun tuote tulee vastaan tarpeeksi monta kertaa, on asiakas jo ostohousut jalassa (jos tuote puhuttelee ja on tarpeellinen). Samaa kuvaa ei voi käyttää jatkuvasti, vaan tarvitaan monenlaisia kuvia samalla teemalla tai tuotteella, joka puhuttelee samaa kohderyhmää. Miten siis rakennetaan monipuolinen, oma kuvapankki yrityksen tuotteiden tai palveluiden ympärille?
Suurin osa yrittäjistä tietää, että heidän palvelu tai tuote on todella hyvä ja laadukas. Se oma tuote tai palvelu tunnetaan todella hyvin ja sitä tehdään ammattitaidolla ja intohimolla. Kuitenkin vain harvoin yrittäjä on niin hyvä markkinoinnin moniosaaja, että osaisi tuoda kaiken sen näkyväksi kuviin. Kuvien tekeminen voi olla suorastaan tuskaista.
Aina ei tarvita ammattikuvaajaa, vaan pystyt myös tuottamaan itse parempaa kuvamateriaalia. Silloin kuvat on nopeasti ja helposti saatavilla ja voit käyttää niitä juuri niinkuin sinulle sopii. Paras lopputulos saavutetaan silloin kun yrityksellä on oma kuvapankki, jossa on juuri sun yritykselle sopivia kuvia. Kuvamateriaalia voi varsin hyvin tehdä myös puhelimella, varsinkin somekäyttöön (silloin puhelimen kuvanlaatu riittää). Yrityksen pitää tuottaa kuvamateriaalia ja tekstiä jolla on yritykselle sopiva äänensävy (vakava, hassutteleva, iloinen tms. mikä sopii sun yritykselle).
Näitä asioita käydään kattavasti läpi Somestrategian ja somekuvauksen kurssilla, jolloin oma visiosi kirkastuu ja sisällön tuottaminen helpottuu. Kurssilla tehdään oma somestrategia ja -suunnitelma ja opetellaan tekemään niihin sopivaa kuvamateriaalia puhelimella.
Kolme syytä panostaa somekuviin:
- Hyvät kuvat myyvät – huonot kuvat eivät. Huonot kuvat eivät joko välitä haluttua tunnetta (samaistuttavuus, tuon tarvitsen heti! -reaktio) tai kerro tuotteesta tarpeeksi (kuva jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia – esimerkiksi tuotekuvassa värit, materiaalit tai koko jää epäselväksi). Asiakas ostaa verkosta vain, kun on varma siitä mitä saa.
- Somessa on ainakin miljoona ja kaksi huonoa kuvaa joka päivä. Hyviä kuvia on vähemmän, joten niillä voit erottautua massasta. Kuvan ei silti tarvitse olla täydellinen tai ammattilaisen kuvaama – se pitää vaan olla siihen aiheeseen sopivan laadukas.
Uskottavuus – Kun kuvat ovat laadullisesti sekalaisia tai huonoja, tulee verkkosivuilla vierailevalle myös sekava olo. Jos myyt laadukkaita palveluita huonolaatuisilla kuvilla, ei viestisi välity oikein katsojalle.
Nelli Kivinen on valokuvaaja ja hänen yrityksensä on Nelli Kuvaa.
Recent Comments