Jag föreläste för ett gäng Novia-studerande här om dagen. Istället för att föreläsa om sociala medier, så som jag gör normalt, bestämde jag mig för att ta det ur en annan vinkel. Jag berättade om de insikter jag fått under de tio åren jag varit företagare. Du kan läsa om dem här:

  1. Sälj, ”troka” inte!
    De flesta företagare brukar hata att sälja. Men egentligen är det att ”troka” som de hatar. Försäljning är faktiskt rätt så kul, då man slutar försöka och istället börjar göra rätta saker. Ingen köper av någon som med våld försöker sälja åt dig. Det bästa sättet är att berätta vad du gör, hjälpa människor och framför allt LYSSNA. Genom att lyssna kommer du att snart märka vem som på riktigt kan tänka sig behöva det du erbjuder. När de berättar om sitt problem som du kan lösa, så förvandlas försäljning till problemlösning!
  2. Ha många bollar i luften.
    Ett av de många misstag jag gjorde i början av min företagarkarriär var att vänta på de samarbetsförslag att bli verklighet som diskuterades här och var. Jag trodde verkligen att när man diskuterade i stil med att ”det skulle vara kul att göra något tillsammans” betydde det, att vi satsar fullt på detta och tar inget annat jobb före vi har detta färdigt. Hur snopet var det sen då den ena hade fullt upp med sina andra arbeten och jag satt där och väntade på att nu kör vi igång vårt samarbete. Många bollar i luften hela tiden ska du ha, då kommer alltid någon boll som ramlar just lämpligt i famnen, då du har tid i kalendern. Vissa planerade projekt blir aldrig av och vissa först om flera år.
  3. Nätverka, närverka, nätverka!
    Detta är absolut den viktigaste saken någonsin för en företagare! När du känner människor, känner också dessa människor dig och då kan de också skicka offertförfrågningar till dig. Om de inte känner dig, kontaktar de någon annan. De absolut mest arbetsdryga, men också mest lönsamma närverk har jag hittat i olika föreningar. Det brukar gå till så att jag aktiverar mig i en förening, blir medlem och bums hittar jag mig själv som nyinvald styrelsemedlem. Okej, detta innebär sjukt mycket extra arbete och ibland har jag gråtit över dessa eviga protokoll och möten. Men ack så väl du blir bekant med människor, då du träffas regelbundet och hjälper till i föreningen med de saker du är sakkunnig i. Gissa vem de köper sina tjänster av nästa gång de behöver en expert från din bransch? För företagare kan jag varmt rekommendera olika företagarföreningar och företagarkvinnoföreningar. Jag har också varit med i BNI, som inte var min grej, men som jag också fick massor av fina kontakter ifrån under mitt aktiva år.
  4. Berätta vad du sysslar med.
    Kom ihåg att berätta vad du jobbar med då du nätverkar! Om människorna känner dig enbart från en hobby så kommer de inte att automatiskt veta vad du är bra på i ditt arete och då kanske de inte kommer ihåg att be om offert av dig.
  5. Höj priserna.
    Bara en bråkdel av det som står på kundens faktura landar på företagarens egna konto. Först tas momsen bort, sedan FöPL:en och andra skatter. Sedan dras alla företagets utgifter bort, så som hyror, försäkringar, alla verktygskostnader, licenser och så vidare och så vidare. Sedan tas ännu lönekostnaderna bort, efter allt annat. Detta innebär att, beroende på utgifterna, att jag brukar få kanske 10-20 procent av det som faktureras. Försök nu sen leva på ”synligheten”.
  6. Köp av ditt närverk!
    Köp av ditt nätverk och gärna till riktigt pris dessutom! Kompispriser sparas bara till de närmaste vännerna, om ens det. När du köper av ditt nätverk testar du samtidigt om ni kunde samarbeta mera i framtiden. Samtidigt höjer du nätverkets lönsamhet och ökar chanserna att den du köpt av också vänder sig till dig, då den behöver din hjälp.
  7. Gör kullerbyttor, hjälp och var ärlig.
    Då du känner din kund, kan du också diskutera deadlines vid riktigt kniviga situationer (orsaker kan t.ex. vara magsjuka, coronavirus eller Calima)  Se till att alltid hålla det du lovat! Om du märker att något du inte kunnat förutse råddar till dina planer, ska du vara ärlig och rak om detta jämtemot kunden. Som motvikt till deadline-problem ska du alltid ge lite mer än vad kunden förväntade sig. Gör helt enkelt kullerbyttor för din kund, om det är det som behövs för att hen ska vara nöjd med ditt arbete!
  8. Marknadsför konstant – sociala medier räcker långt.
    Även om kalendern är fylld med arbete just nu kan nästa månad redan se katastrofalt tom ut. Detta är verklighet för många av oss mikroföretagare. För att få någonslags balans på helheten lönar det sig att allokera ens lite marknadsföringstid varje månad. Ju bättre nätverek du har, desto mindre behöver du marknadsföra. MEN du bör ändå påminna dina nätverk om att du fortfarande finns här och jobbar med dessa saker. Annars glöms du tyvärr bort. Redan genom att gilla och kommentera regelbundet i t.ex. LinkedIn och Facebook kommer du en bit på vägen. När det är riktigt bråda tider förväntar sig knappast någon av en liten företagare att du ska hålla dig till din marknadsföringsplan till fullo. Då kan du glömma dina podcasts, videoklipp och andra reklam och istället fokusera på att inte ditt nätverk glömmer dig och ditt företag. Detta gör du bäst genom att vara personlig och väcka känslor.
  9. Våga ändra riktining!
    När du kommer på nya fina idéer så kan det ta tid före de börjar funka, men om du märker att något helt enkelt inte ger några som helst resultat – byt riktning! Livet ändrar, kunderna ändrar, kommunikationen ändrar, du ändrar, branschen ändrar – varför skulle inte även ditt företag kunna ändra?
  10. Snälla vän, inspirationen kommer inte på beställning!
    When you have a job to do, you do it well. You give the other fellow hell… Eller hur var det nu igen? Inspirationen kommer och går. Du kan inte påverka den så värst mycket. Njut av den då den infinner sig, andra tider får du helt enkelt bita ihop och göra jobbet som du lovat göra. Brådska är den bästa inspirationen för många av oss. ”Just do it!”

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!