Idag ska vi fundera lite kring sökmotorer (främst Google) och hur självklart det borde vara att jobba för att hittas bättre på webben. Trots detta glöms sökmotorerna enkelt bort och så hittar den potentiella kunden din konkurrent istället för dig.
Vi övar lite:
Tänk så som din potentiella kund. Du behöver akut veta mer om dem som erbjuder dina tjänster – vad gör du då? Vissa googlar, andra söker med branschord, en del frågar på Facebook och så vidare. Hittar man det som man borde hitta? Om du googlar företagets namn så hittas du nog, det är självklart (om inte, bör du göra något väldigt akut!). Men om man söker med något branschord och en ort, hittas du då?
Exempel: elmontör Åbo
Hittas du då? Har dina konkurrenter betalat för att synas i Google (Google Adwords)? Kommer dina Facebook-sidor fram i sökningen? Hur är det med din webbsidor?
Testa med några olika sökningar – hur ser det ut? Finns du på första sidan? Ju högre upp i sökningen du kommer, desto bättre! Då kan du klappa dig på axeln och gratulera dig själv, du har gjort något rätt. Om du inte hittas eller om du ”rankas” väldigt långt ned, så bör du fundera på att förnya dig själv på webben. Speciellt om du inte har tillräckligt med kunder.
Hur kommer man då upp i Googles sökningar? Webbsidornas basstruktur bör vara i skick. Bilder ska ha beskrivande bildnamn, du bör använda rubriker i texten (inte bara ”bolda” mellanrubriker osv) och sidorna bör innehålla ett sådant språk och sådana uttryck som folk söker dina tjänster med. Men en till sak hjälper dig att få mera synlighet; nämligen sociala medierna.
Genom att vara aktiv på Facebook samt gärna åtminstone i en eller två andra sociala medier kommer du att hittas betydligt bättre i sökningar. Ja, du läste rätt. Aktivitet i sociala medier belönas med synlighet i sökningar!
Det är egentligen inte alls så konstigt; ju mer du använder branschuttryck (som människor söker i Google), desto lättare hittas just du. Därför ska du uppdatera exempelvis din Facebook-sida regelbunder – en gång om dagen är inte för mycket. Utöver att du hittas bättre i sökningar kommer dina följare att komma ihåg dig bättre, då du syns regelbundet.
Det är väl på sin plats att påminna om att inläggen i dina privata profiler bör vara offentliga för att de ska hjälpa dig i sökmotorerna.
Dvs. om du använder din egen Facebook-profil för att dela information om ditt företags verksamhet, publicera inlägget offentligt. Sist men inte minst bör jag ännu tillägga: trots att det är viktigt att göra innehåll som sökmotorerna gillar, bör du alltid i första hand tänka på mottagaren – skriv så att den förstår och den hittar, då gör du också ett bra jobb med tanke på Google-sökningar!
Recent Comments