Några tips till småföretagare och andra som är i klistret med nuläget i världen
Corona var inget vi räknade med, knappast ens då vi började höra oroväckande nyheter från Italien. Men nu är pandemin här och för att vi ska överleva detta måste vi alla göra vårt bästa för att förhindra att för många insjuknar samtidigt.
Flera personer har kontaktat mig och bett om tips hur man kan sälja på sociala medierna. Detta är kanske mer aktuellt än någonsin. Det kanske inte finns utrymme för långsiktigt strategiskt tänkande i den här situationen, men vi kan inte heller vara för kortsiktiga. Sommarsäsongen är bakom knuten och utan den har många ingenting att leva på. Vad kan vi alltså göra för att få igång försäljningen genast efter att situationen lite normaliseras?
Jag är ingen spågumma men trots det förutspår jag att det här året kommer att vara supersvårt för många av oss företagare. En månad kommer knappast att räcka i karantän.
För mig personligen var detta förstås ett hårt slag – jag utbildar runtom i landet. På två dagar inhiberades (en del flyttades, men det som säljs i höst ger inte mat på bordet just nu) nästan alla mina kurser jag hade inbokat de närmaste veckorna. Någon säger att då måste man ta till sina inbesparningar, men de som känner mig vet att det har varit en kris efter den andra nu i fem år, inbesparningarna har använts redan för flera år sedan och efter det har vi knagglat på – och fått det att rulla så där nippanappa. Min kalender var äntligen fullspäckad och nu skulle det jämnas ut och ekonomin stabiliseras. Men tvi fick jag. Och likaså många andra. Här står vi och undrar. Men vi har det betydligt bättre ställt än i många andra länder, vi kommer på fötter och vi har ju vår SISU att ta till sen då allt annat tryter!
Här är mina konkreta tips till dig, liten företagare som tuggar på dina naglar och är rädd att inkomstbortfallet fäller ditt företag:
- Acceptera situationen; vi är alla i samma båt och konsumtionen av vissa varor och tjänster minskar en tid framöver. Om du säljer sådant som folk inte nu av en eller anledning inte anser sig behöva (eller våga skaffa) så kan du lika bra t.ex. gå hem och vara med familjen. Detta handlar ofta om tjänster så som frisör, massör, skönhetsvård och annat som kräver att man är nära varandra. Om du fortsätter så ska du informera hur väl du tar hand om hygienen, speciellt i dessa tider. Och sälj presentkort!
- Boka framåt i kalendern; det som kan flyttas framåt ska hellre flyttas framåt till ett bestämt datum än att man bara kommer överens om att ”vi kollar sen senare” – med ett bestämt datum har du med större sannolikhet affären säkrad i framtiden.
- Kan du sälja på webben? Om du säljer din expertis kan du med stor sannolikhet göra det på webben. Det finns en massa olika t
jänster som fungerar bra för t.ex. webbmöten. Jag själv har använt Microsoft Teams, Google Meet, Google Hangouts, WebinarJam och Zoom, men jag är ingen större expert av dessa (ännu, jobbar på det). Jag kommer själv att troligtvis köra med Google Meet till en början, men tiden visar.
- Kan du leverera produkter till kunden? Eller plocka ihop varor som kunden hämtar från din butik (utanför ifrån)? Var kreativ, hitta på sätt att kunna erbjuda dina produkter eller tjänster, så att inte precis alla inkomster faller bort.
Inför sommarsäsongen är turismföretagare och de som lever på turismen i t.ex. skärgårdsorter skräckslagna. Vad kommer att hända? Ja, det vet ju ingen!
Här kommer några marknadsföringstips som kanske kan hjälpa dig komma på fötter igen:
- Berätta om läget i dina kanaler, använd inte enbart dina företagsprofiler (FB-sida, företagets Instagram-konto osv) utan också dina privata kanaler (ditt eget FB-konto, Instagram-konto osv.). Sätt bilder på den vardag ni lever i nu, dela med er, var aktiva och kommentera också andras inlägg.
- Köp av grannen och berätta om det! Visa att även du shoppar lokalt och håller samhället i gång.
- Påminn om att det kommer en normal vardag igen en vacker dag. Sälj presentkort, boka stugor till sommaren, berätta vad ni har att erbjuda efter den här konstiga tiden vi lever i nu, ge förmåner för att boka nu. Vissa semesterorter har ju sin charm, då man vill undvika att resa med flyg och vara bland folkmassor. Puffa på dessa saker. En stuga vid havet, långt bort från folkmassorna kan vara precis det människor behöver i denna värld som överraskades av coronapandemin.
- Håll i gång dina sociala medier. Titta bakåt, titta framåt och berätta om vardagen här. Påminn människor att de ska använda de lokala tjänsterna extramycket nu, då det finns en stor risk att många inte klarar av den ekonomiska situationen.
- Gör inte bort dig med att skoja alltför mycket om coronasituationen. Lite humor kan ni ha med i kommunikationen, men t.ex. utlottningar där man använder ”coronakortet” kan anses av många som smaklöst.
- Kom ihåg att för att folk ska köpa dina tjänster behöver de VETA VAD DU ERBJUDER och VILJA KÖPA JUST AV DIG. Urskilj dig ur mängden och berätta varför de ska köpa just av dig!
Recent Comments