Hyvä kanssayrittäjä. Tällä kertaa kolumni muistuttaa sinua asiasta, joka on täysin päivänselvä, mutta silti unohtuu yllättävän monelta yrittäjältä. Kyseessä on löydettävyytesi hakukoneissa (lähinnä Googlessa).
Tehdäänpä harjoitus:
Kuvittele olevasi potentiaalinen uusi asiakkaasi. Tarvitset kipeästi lisätietoa yrityksestäsi. Mitä teet? Jotkut googlettavat, toiset etsivät alaan liittyvillä hakusanoilla, joku kyselee Facebookista ja niin poispäin. Löytyykö tarvittavat tiedot? Googlettamalla oman yritysnimesi löydyt tietenkin, mutta kokeilepa vaikka yhtä oman alasi tärkeää sanaa ja Turku.
Esimerkiksi: Putkimies Turku
Löytyykö yrityksesi sieltä? Onko kenties kilpailijasi maksaneet Googlelle näkyvyydestä (Google Adwords)? Löytyvätkö Facebook-sivusi tällä haulla? Entä nettisivusi?
Mikäli muutamalla eri haulla nettisivusi ja sosiaalisen median kanavasi löytyvät näin (mitä korkeammalla, sen parempi), olet tehnyt jotain oikein. Mikäli sinua ei näyttäisi olevan olemassakaan, kannattaa asiaan perehtyä aika pian – mikäli kaipaat lisää asiakkaita.
Miten löydyt Googlessa paremmin? Nettisivun perusrakenteet tulisi olla kunnossa. Kuvilla ja sivuilla tulisi olla kuvaavat nimet, otsikoita tulisi käyttää otsikoina ja sivuilla tulisi käyttää alan sanastoa, myös niitä sanontoja, joilla potentiaaliset asiakkaat etsivät palveluitasi hakukonein. Mutta eräs toinen seikka tukee myös löydettävyyttäsi; nimittäin sosiaalinen media.
Olemalla aktiivinen Facebookissa ja mielellään myös yhdessä tai muutamassa muussa some-palvelussa, nostat huomattavasti näkyvyyttäsi. Kyllä, luit oikein. Aktiivisuus somessa palkitaan myös hakukoneosumilla!
Yhtälö on loppujen lopuksi aika selvä: Mitä enemmän käytät alan sanastoa somessa ja netissä ylipäätään, sen enemmän ihmiset löytävät sinut myös hakukoneiden kautta. Tämän vuoksi on suotavaa, että päivittäisit esimerkiksi Facebook-sivujasi usein ja säännöllisesti. Kerran päivässäkään ei ole liikaa! Tämä pitää sinut seuraajiesi tuoreessa muistissa ja auttaa sinua samalla löytymään myös hauissa.
Ja muistutettakoon vielä, että hakukoneet tykkäävät julkisista päivityksistä. Eli jos jaat yrityksesi juttuja somessa henkilökohtaisella tililläsi ja asetuksesi rajaa näkyvyyden kavereihin, se ei juurikaan kiinnosta hakukoneita. Tee julkisia päivityksiä ja mielellään Facebook-sivun kautta.
Hyviä hakukonehetkiä ja muista aina ensisijaisesti tehdä se sisältö asiakkaiden/vastaanottajan ehdoilla, ei hakukoneiden!
Tämä kirjoitus on julkaistu ensin Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä, jossa Lauralla on kolumni.
Recent Comments