I sociala medierna ser man det ena och det andra. Vissa jobbar snyggt och stilrent, andra spretar åt alla håll och man vet inte var allt börjar och slutar. Ibland är det okej att vara spontan och det är helt normalt att man söker sin stil på webben. Men för att inte göra de värsta och genanta inläggen kan det vara bra att ta en liten funderare kring vad du egentligen vill ha utav sociala medierna och vad som funkar just i din organisation. Och för att veta det så kan du fundera på vad som tilltalar dina kunder och dig själv. Vissa vill köra med ”heimlagat” och andra vill ha väldigt väldigt ombonat i sina sociala medier. Det handlar om vad som passar in i din organisation. Vill ni se stilrena ut eller mera kanske mot det mysigare hållet? När du har funderat på den här biten så kan du ta ett steg bakåt i arbetsstolen och titta bakåt på dina inlägg. Det är nämligen otroligt viktigt att analysera varje inlägg skilt för sig! Har vi fått bra med kommentarer, likes och delningar? Vilka inlägg har funkat bättre och vilka sämre? Varför?

Genom denna väldigt lätta minianalys kan du ta lärdom av varje inlägg du gör och samtidigt kommer du att utvecklas som en ”some-jobbare”. Jag tycker inte att de som gör patetiska och genanta inlägg egentligen är så genanta i sig. Men DET är genant om man inte lär sig av sina misstag. Om du bankar huvudet i väggen på samma sätt hundra gånger, så kan det vara att det lönar sig att göra något annat emellanåt. Pröva ens på en annan vinkel eller en annan kroppsdel du kan banka mot väggen med 🙂

Nästa gång du funderar på vad du ska publicera i sociala medierna – pröva på en seflie. Ja, du läste rätt! Ta ett porträtt på dig själv med din mobil och publicera. Jag slår vad om att du får fler reaktioner med den än med produktbilderna som du garanterat känner dig tryggare med att publicera!

Nu uppmuntrar jag er alla att göra olika typers innehåll till sociala medierna. Genom att följa hurdana reaktioner de får ser du snabbt vilken slags inlägg som funkar just för dina följare. För att aktivera människor behöver du få igång en dialog med dem. Detta gäller speciellt Facebook, men funkar även på andra sociala medier. Algoritmerna älskar inlägg som får kommentarer. Fundera därför vad det är som får just dina följare att reagera på ditt inlägg och gör mera sådant!

Det här är en fri översättning av en kolumn som ursprungligen publicerats i Varsinais-Suomen Yrittäjä-tidningen.