Sosiaalisessa mediassa näkee kaikenlaista yrittämistä, touhamista ja häsläämistä. Tavallaan se on ihan okei, koska sosiaalinen media on vielä suhteellisen uusi viestintätapa ja se hakee vielä muotoaan. Tämän vuoksi (ansiosta) päivityksiä näkee todella suunnitelmallisista ja kalliisti tehdyistä somepäivityksistä, aina todella noloihin räpellyksiin. Mikä sitten toimii sinun yrityksesi kohdalla? Se on lähinnä kiinni siitä, mikä puhuttelee juuri sinun asiakkaitasi ja seuraajiasi. Toisilla kotikutoinen on se juttu, toisilla laadukkaasti ja suunnitelmallisesti tehdyt päivitykset. Mikä on kuitenkin kaikissa näissä tapauksissa tärkeää, on jokaisen päivityksen seuraaminen. Miten päivityksesi kerää huomiota (verrattuna aiempiin päivityksiisi)? Saatko mukavasti kommentteja, jakoja ja tykkäyksiä?

Seuraamalla päivitystesi menestystä ja ottamalla opiksi jokaisesta kerrasta, sinusta kehittyy yhä taitavampi somettaja. Minun mielestäni ”surkeiden räpellysten” tekijät eivät ole noloja Facebookissa, kunhan he pikkuhiljaa kehittyvät somettajina. Se on noloa, että samalla tavalla epäonnistutaan kerta toisensa jälkeen, eikä yritetä ottaa opikseen tästä.

Seuraavalla kerralla, kun mietitte mitä voisi someen julkaista, kokeilepa vaikka selfietä. Kyllä, luit oikein! Ota selfie ja katso millaiset reaktiot saat. En uskalla päätäni pistää pantiksi, mutta väitän kuitenkin, että tulet saamaan enemmän reaktioita kuin esimerkiksi normaali tuotekuva saisi.

Kannustan nyt sinuakin kokeilemaan rohkeasti ja reippaasti eri tyyppisiä päivityksiä. Seuraamalla niiden menestystä, näet nopeasti mitkä asiat herättävät huomion seuraajissasi. Facebook on muutama vuosi sitten muuttanut algoritmejaan siihen suuntaan, että ihmisiä ja organisaatioita kannustetaan vuorovaikuttamaan Facebookissa. Tämä merkitsee sitä, että pelkällä rahalla et välttämättä enää onnistu saamaan päivityksiä näkyviin. Sinun on oikeasti mietittävä, millä tavalla saat seuraajasi osallistumaan keskusteluun.

Tämä artikkeli on aiemmin julkaistu Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä.