Om du säljer exempelvis pennor eller oljebyten så är det naturligtvis bra att berätta om detta i sociala medierna – detta förstärker bilden av att du kan din sak och folk ser vad du säljer. Du kan jobba mer målmedvetet med dessa saker genom att göra dina produkter eller tjänster intressantare och med att fokusera på VAD KUNDEN FÅR. Lätt som en plätt! Men om du är en sakkännare i sociala medierna, t.ex. en konsult eller en utbildare, kan detta bli aningen svårare. Det är lätt att säga att din produkt är superb, men att lyfta upp sig själv på en piedestal – det är nog ganska pinsamt. Och jo, pinsamt blir det om du börjar framhäva dig själv! Nu blev det svårt, eller hur?

Vi tar som ett exempel en fiktiv kommunikationsexpert och utbildare Catina. Hon har en rätt så provokativ blogg där hon skriver vassa texter om nutidens mediefenomen. Hon delar sitt kunnande gratis till sina följare. Hon berättar i sociala medierna om komiska saker hon upplever i sitt liv. Hon bygger en bred bild av sig själv som en kompetent, modig, men absolut inte perfekt kvinna, som dessutom delar gratis ut sitt kunnande i bloggen.

Vi tar ett till exempel, marknadsföringskonsulten Esa, som inte trivs så bra i sociala medierna men som ändå förstått att LinkedIn är grejer när man vill sälja. Det han delar i sociala medierna är hans framgångar, inget annat och på ett lite torrt och försiktigt sätt, så ingen säkert tar illa upp. Om det sker misslyckanden så håller han väldigt tyst om dessa – misslyckanden ger ju en bild av en okompetent person, eller hur?

Okej, jag tänker faktiskt på två verkliga typer som finns bakom dessa fiktiva karaktärer och jag är definitivt partisk när det gäller vem jag gillar mera. MEN vem tycker du att du vill ha till din konsult? Vill du ha den som visar sin personlighet eller den som inte ger så mycket av sig själv?

De flesta vill ha Catina, för henne kan man lättare relatera till och hon är dessutom intressant och har redan visat att hon kan mycket.

Du som är expert – dela ditt kunnande! Dela inte sådant som lyfter dig till höjderna utan dela sådant som kunden behöver! Berätta hur saker och ting ska göras, vad närarande med hela din personlighet och våga ta ställning till saker Var intressant, mångsidig och öppen – då säljer du i sociala meiderna! som du är proffs i och vet hur man bör hantera.

Laura Johansson

Den här texten baserar sig på en finsk kolumn som Laura skriver till i Varsinais-Suomen Yrittäjä -tidningen.