Jos myyt kyniä tai vaikkapa öljynvaihtoja, niin somessa näkyminen on hyvä tapa kertoa näistä ja vahvistaa niitä omia tuotteitaan ja palveluitaan. Tämän voi helposti muuttaa päämäärätietoisemmaksi tekemällä tuotteista kiinnostavia ja fokusoimalla siihen, mitä asiakas saa. Helppoa kuin heinänteko, sanoi ruotsalainen (koska heiltähän tämä markkinointi somessa luonnistuu!). Mutta mikäli olet asiantuntija ja myyt niin sanotusti itseäsi, voi yhtälö tuntua hieman haasteellisemmalta. On helppo rummuttaa rumpujen loistavuutta, mutta miten nostaa esiin oma osaaminen näyttämättä nolon alleviivaavalta ja itsekehuskelevalta? Se ei ole ihan helppo asia. Vai onko?
Otetaan esimerkkinä kuvitteellinen viestintäalan konsultti ja kouluttaja nimeltä Katiina. Hänellä on jokseenkin provosoiva blogi, jossa hän kirjoittaa tosi kärkevästi, mutta silti harkiten mediailmiöistä. Hän jakaa tietotaitoaan ilmaiseksi lukijoilleen. Hän kertoo somessa myös hauskoja episodeja elämästään ja arjestaan. Tämä luo kuvan osaavasta, rohkeasta, muttei silti täydellisestä naisesta, joka myös jakaa tietotaitoaan ilmaiseksi blogissaan.
Otetaan toisena esimerkkinä markkinoinnin konsultti Esa, joka ei viihdy kovinkaan hyvin somessa, mutta joka kuitenkin tajuaa LinkedIn:n voiman verkostoitumisessa. Hän jakaa ainoastaan onnistumisiaan somessa, hiukan kuivalla ja varovaisella tavalla, ettei kukaan varmasti pahastuisi. Epäonnistumisia ei missään nimessä jaeta, sehän osoittaa epävarmuutta.
No, minulla on ehkä mielessäni oikeat tyypit näiden takana ja itsellä hieman puolueellinen lähtökohta näitä tyyppejä kohtaan. MUTTA kumpi näistä on se, jonka sinä haluaisit konsultoimaan oman yrityksesi markkinointia ja viestintää? Kumpi toisi yritykseesi inspiraatiota ja rohkeampaa meininkiä? No Katiina tietenkin! Hän on kiinnostava monelta eri kantilta.
Asiantuntija, jaa osaamistasi. Älä jaa omaa erinomaisuuttasi, vaan osaamistasi. Kerro, miten asiat kannattaa tehdä. Ole läsnä koko olemuksellasi (ei sinun tarvitse yksityisasioitasi kertoa siltikään). Lähde rohkeasti ottamaan kantaa niissä asioissa, joissa sinä olet ammattilainen ja tiedät miten asiat tulisi hoitaa. Ole kiinnostava tyyppinä, silloin sinä saat mahdollisuuden päästä tekemään sitä leipätyötäsi, madallat kynnystä ottaa juuri sinut hoitamaan homman.
Hyvää kevättä!
Laura Johansson
Lvngroom Oy
sosiaalisen median ja viestinnän asiantuntija (ei kuitenkaan Katiina)
Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä
Recent Comments