Otsikko sanoo oikeastaan kaiken oleellisen. Eli voisin lopettaa kirjoittamisen tähän. En kuitenkaan tee sitä, koska haluan perustella väitettäni hieman. Asia myös tuntuu jotenkin itsestään selvältä ja sellaiselta, että siitä ei olisi tarve puhua erikseen, mutta valitettavasti asiat eivät mene ihan noin hyvin. Itse nettiä selaillessa tuntuu siltä, että kohdistamiseen ei käytetä tarpeeksi aikaa tai sitä ei osata riittävän hyvin. Edellä mainituista syistä johtuen usein käy sitten niin, että tyydytään siihen mitä osataan ja/tai jaksetaan tehdä kohdistuksen osalta. Tuudittaudutaan siihen itsensä vakuuttelun kautta, että ei se ole suuri ongelma. Että aina rapatessa roiskuu. Valitettavasti vaan tuntuu käyvän niin, että sitä roisketta tulee enemmän kuin sutiessa aluksi näyttäisi.

Tämän verkkomainonnan, erityisesti sosiaalisessa mediassa Facebook-mainonnan, ongelman huomasin taas kerran itse ns. kohteena ollessani. Aina ei tule kiinnitettyä huomiota kohdennuksiin liittyviin asioihin, koska tulee suodatettua jo oikeastaan alitajuisesti paljon kaupallista sisältöä some selaillessa, mutta joskus se outo kohdentaminen pysäyttää. Aika monta kertaa taustalta löytyy lopulta ihan perusteltu syy, miksi sponsoroitua sisältöä tai mainoksia esitetään juuri minulle: olen vieraillut jollain nettisivulla, kuulun tiettyyn ikäryhmään tietyllä maantieteellisellä alueella ja tykkään jostain tietystä sivusta. En ehkä ole juuri sitä kohdeyleisöä tällä kertaa, mutta kohdennus on tehty fiksusti. Saatan seurata jotain sivua esimerkiksi lapsiini liittyen ja siten käynyt jossain nettikaupassa kurkkimassa just niitä ”oikeita” tuotteita. Kuitenkin vähintään yhtä usein eteen tulee tilanteita, joissa kohdennus ei ole mennyt ihan putkeen. Jotain on jäänyt tarkentamatta kohdennuksia tehdessä.

Kohdennuksen epäonnistumisesta mieleen tulee kaksi hyvää esimerkkiä. Ensin tietysti kotimainen esimerkki. Minulle kohdennettiin erään pohjoisemmassa osassa maata sijaitsevan autohuollon mainoksia. On mukava, että minua muistutetaan ilmastointihuollon tärkeydestä ja tulevaan kylmään kauteen varautumisesta huollon kautta, mutta matka oli kovin pitkä. Katsoessani Facebookin tarjoamista vaihtoehdoista miksi mainosta kohdennetaan juuri minulle, selvisi juurikin tuo kohdennuksen tarkentamisen tarve. Siinä haettiin yleisöksi muistaakseni yli 18-vuotiaita mieshenkilöitä kielialueelta Suomi. Mielestäni aika selvästi hyvä ja looginen alku. Silti siinä olisi voinut tehdä hieman parempaa maantieteellistä kohdentamista. yli 700km autohuoltoon tuntuu minusta hieman liioitellulta, vaikka hinta olisi edullinen, työ laadukasta ja kaupanpäälle saisi uuden Wunderbaumin.

Edellä mainitun mainoksen kanssa olisi voinut kokeilla tosiaan parempaa kohdennusta käyttäjän sijainnin perusteella. Ehkä sitä oli kokeiltukin, mutta huonolla menestyksellä ja mainos on vaan tyrkätty ulos sillä ajatuksella, että 60€ siihen vaan laitetaan rahaa. Totta, rahasumma ei ole iso, mutta senkin voisi käyttää tehokkaammin. Oletettavaa on, että kyseisellä kohdentamisella ei tavoiteta per euro uusia asiakkaita yhtä hyvin kuin tarkemmin rajatulla yleisöllä.

Toinen esimerkki on (vielä) EU:n alueelta. Brittiläinen firma siis kyseessä, eli vielä EU:ta tämän kirjoittamisen hetkellä, mutta tiedä sitten kuinka kauan enää. Tämä firma mainosti verkkokauppansa tuotteita JA arvontaan osallistumista. Kilpailuun pääsi osallistumaan, kun tilasi verkkokaupasta tuotteet noudettavaksi heidän kivijalkamyymälästä. jokainen kulutettu 10 puntaa oikeutti yhteen arpalipukkeeseen. Mainio diili, varsinkin kun verkkokauppa oli selkeä käyttää, siellä oli mielenkiintoisia tuotteita hyvään hintaan ja arvonnan palkintonakin oli yli 10000 punnan paketti kasattuna heidän myymistä tuotteistaan. Ongelmaksi muodostui tuon verkko-ostosten noudon lisäksi se, että oletettavasti arvonnan suorittaminen todennäköisen Brexitin toteutumisen jälkeen johtaisi siihen, että palkinto olisi vain briteille suunnattu. Tästä oli kisassa myös hienot maininnat säännöissä. Asia oli selvitetty selvästikin lakimiehen avustuksella.

Heidän kohdentamisensa oli toteutettu niin, että maksettua sisältöä/mainoksia näytettiin kaikille heidän sivunsa tykkääjille. Ei kieleen tai sijaintiin. Eli kuka tahansa, joka tykkää sivuista sai mainoksen näkyviin. Kyseisen kaupan sivuja seuraa hyvin kansainvälinen yleisö, johtuen heidän aktiivisuudestaan somessa ja sisällön muuten hyvästä laadusta. Kuitenkin kilpailun mainostamiseen käytettyä budjettia kulutettiin sellaisille ihmisille sisällön näyttämiseen, jotka eivät voi osallistua arvontaan.

Mietin josko syynä tälle voisi olla se, että tavoitteena on saada tilauksia sisään arvonnan varjolla, vaikka kaikki eivät siihen voi osallistua. Kuitenkin itse arvonnassa mainittiin Brexit ja sen aiheuttamat sääntöihin liittyvät erikoisuudet, yhdistettynä tosiasiaan, että kilpailuun osallistuvat vain verkkokauppatilaukset, jotka noudetaan heidän liikkeestään.

Nämä ovat vain kaksi esimerkkiä, jotka muistin tällä hetkellä heti. Lisää tulee vastaan melkein päivittäin. Eli kokeile itsekin joskus katsoa millä perustelin, eli millaisin kohdistusasetuksin, juuri sinulle näkyvät mainokset ovat valikoituneet virtaasi. Samalla kannattaa miettiä myös, että millaiselle yleisölle ne omat mainokset näkyvät nykyisillä kohdentamisen asetuksilla. Jos tarkoitus on saavuttaa suurempi yleisö, kuin vain se ydinjoukko, niin silloin kohdistamisen kohdalla voi tehdä luovia päätöksiä, mutta ne pitää kuitenkin ensin osata laittaa kuntoon. Älä tuhlaa omaa mainosbudjettiasi turhiin näyttöihin, jos voit saada enemmän kauppaa pienemmälle yleisölle hyvin kohdennetulla ja edullisemmalla kampanjalla.

Luonnollisesti meiltä saa apua tähänkin niin koulutuksen kuin vaikkapa ihan kampanjoiden luomisenkin muodossa. Vähintäänkin mieti onko nyt käytössäsi olevat mainokset kohdennettu oikein.

 

 

 

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!