Instagram on ilmoittanut muuttavansa tapaa, miten tykkäykset ja seuraajien määrä näytetään tileillä. Samanlaisia suunnitelmia on myös YouTubella, joka aikoo näyttää tulevaisuudessa kanavien tilaajien määrän pyöristettyinä lukuina, samoin tykkäyksien määrät. Molemmissa palveluissa itse tilin omistaja näkee jatkossakin tarkan luvun niin seuraajista kuin tilaajistakin.

Miten tämä muutos sitten vaikuttaa Instagramissa mainostamiseen ja markkinointiin? Vanhanaikainen tykkäyksistä maksaminen menettää merkitystä. Tykkäyksistä maksamisella tarkoitan nyt kahta asiaa: mainostaja maksaa vaikuttajalle päivityksestä sen saaman tykkäys määrän mukaan JA vaikuttajan maksamista saamistaan tykkäyksistä. Vaikutukset ovat tältä osin vain positiivisia. Tykkäysten käyttäminen mittarina ei ole mainostajan kannalta riittävän tarkka mittari. Siksi jo nyt tehokkaampi mittari on esim seurata Instagramista tulevaa liikennettä esim verkkokaupan tuote- tai kampanjasivuille.

Instagramilla on jo nyt käytössä mahdollisuus liittää sponsori päivitykseen. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikuttajan Instagram-päivityksessä lukee ylhäällä ”kaupallinen yhteistyö *tahon-x* kanssa”. Tällöin mainostajalla on mahdollisuus maksaa itse vaikuttajalle päivityksestä sovittu hinta ja sen jälkeen itse maksaa kyseisen päivityksen lisänäkymisestä mainostilin kautta. Etuina on läpinäkyvyys, koska mainostaja näkyy päivityksessä ja mahdollisuus mainostajan tarpeen mukaan heidän omalla rahalla suoraan nostaa kyseistä päivitystä itse haluamalleen kohderyhmälle.

Samaan aikaan Instagram panostaa enemmän ja enemmän Tarinoihin (Instagram Stories). Mahdollisuus nostaa mainosbudjetilla tarinoita paremmin  näkyville tuo uusia tapoja käyttää Instagramin mainontaa tarkkaan kohdennetusti ja aikaan sidotusti. Samalla itse päivityksen rajoitettu aika tuo mahdollisuuksien lisäksi haasteita. Miten tehdään tehokas yhteistyöpäivitys, joka näkyy vain 24 tuntia? Tarinat kuitenkin antavat enemmän mahdollisuuksia interaktiivisuuteen kuin tavalliset päivitykset. Lisäksi Instagram pyrkii Tarinoiden kautta lisäämään sovelluksessa käytettyä aikaa, mikä taas parantaa mainostajien näkyvyyttä Instagramissa.

Mitä nämä lähitulevaisuuden muutokset sitten käytännössä tarkoittavat?

  • Kun yhteistyöpäivitykset linkitetään oikein, eli kaupallinen yhteistyö näkyy Instagramin omilla työkaluilla, mainostajan tulee saada oma Instagram-kanava kuntoon. Sisällön pitää olla ajan kohtaista ja laadukasta. Vähintäänkin linjassa yhteistyökumppanin asiaan liittyvän sisällön kanssa.
  • Mainostajan tulee seurata tarkemmin suoraan vaikuttavia lukuja. Tilaajien/seuraajien määrä on suuntaviiva, mutta esimerkiksi lopulliset linkkien klikkaamiset ja niistä syntyneet myynnit ovat tärkeämpi mittari. Se on konkreettisempi ja joskus pienemmän seuraaja määrän omaavat vaikuttajat saattavat olla tehokkaampia myynnin edistäjiä kuin suuret tähdet.
  • Instagram tilin käytössä pitää miettiä tehokkaampia ja toimivampia tapoja kuin laiskat ja vanhanaikaiset tykkäysmääriin liittyvät arvonnat.
  • Tarinoiden tekeminen sitouttaa seuraajia niin yritysten omilla tileillä kuin vaikuttajien tileillä. Mitä enemmän näkee vaivaa, sitä suurempi hyöty.

Tässä näin pähkinänkuoressa muutama ajatus Instagramin tulevasta muutoksesta. Jatkossa siis ne laiskimmat tavat toimia Instassa alkavat olla käyttökelvottomia ja samalla läpinäkyvyys yhteistyökuvioissa nousee tärkeämmäksi kuin aikaisemmin. Jos sinulla heräsi kysymyksiä Instagramin tehokkaasta käytöstä markkinoinnissa, niin älä epäröi ottaa yhteyttä meihin!