Sosiaalisessa mediassa on helppo uppoutua jatkuvaan uutistulvaan ja kavereiden päivityksiin. Aikaa siellä voi tuhlata aivan tuhottomia määriä. Kun yritys lähtee tekemään päämäärätietoisesti sosiaalisen median sisältöjä, tarkoituksena ei todellakaan ole se, että työntekijät uppoavat tähän somesuohon.

Kun yritys on määritellyt tavoitteensa, kohderyhmänsä, kanavansa ja mitä somessa halutaan sanoa, niin seuraava askel voi olla ajankäyttöön liittyvät seikat. Tätä toki pitää jonkin verran pohtia yrityksessä jo siinä vaiheessa, kun päätetään panostaa someen enemmän, mutta yksilötasolla ajankäytön haasteet tulevat vastaan homman käynnistyessä ihan oikeasti.

Toisille some on luontainen osa työtä ja se saadaan ujutettua muuhun työhön helposti. Tällöin suurin haaste yleensä on se, ettei jäädä jumittamaan sosiaalisen median kanaviin, kun sitä työn puolesta vilkaistaan. Tässä vaaditaan oikeastaan vain itsekuria. Esimerkiksi jos vilkaiset yrityksesi Facebook-sivua, vilkaiset tietenkin myös samalla omaakin Facebookiasi. Tämä on itse asiassa oikein hyvä asia, koska yrittäjän verkostot usein löytyvät henkilökohtaisista kanavista ja sitäkin kautta voidaan saada aikaan lisämyyntiä. Mutta jos jäät sinne jaarittelemaan esimerkiksi kuntapolitiikasta tai kirppiksen säännöistä pitkiksi ajoiksi ja unohdat palata takaisin muihin töihin, sinulla on iso ongelma.

Jos taas et käytä sosiaalista mediaa aktiivisesti ja sinun pitäisi saada mahtumaan se kiireiseen työpäivääsi, sinulla on edessä suurempi muutos. Tässä ei välttämättä itsekuri riitä, vaan sinun pitää tietoisesti lisätä somettamista päivääsi. Milloin sinulla on tehottomia hetkiä työssäsi? Voisitko silloin avata sosiaalisen median kanavat ja tehdä sinne suunniteltuja sisältöjä tai käydä kurkkimassa mitä sidosryhmänne touhuavat? Vai pitäisikö sinun peräti ottaa kalenteri käteen ja aikatauluttaa somettamiset esimerkiksi kymmenen minuuttia per päivä tai vaikka tunnin joka viikko?

Mikä voisi olla sinun tapasi saada aikataulutettua sosiaalisen median käyttö työssäsi? Itse olen varsinainen Facebook-luuta ja sanomattakin on selvää, että minun ongelmani on somesuohon uppoaminen. Samalla toki ehdin verkostoitua monien ihmisten kanssa ja olenkin saanut paljon myyntiä aikaiseksi tällä. Mutta kysymys kuuluukin – olisinko saanut enemmän myyntiä aikaiseksi jollain muulla tavalla?

Olen ratkonut asian siten, että teen töitä ns. pulsseissa. Työtehtävä kerrallaan teen tehokkaasti töitä puolisen tuntia kerrallaan. Niin pitkään aivoni jaksavat keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ilman taukoja. Sen jälkeen tsekkaan tilanteen – olenko valmis vai tarvitsenko toisenkin ”pulssin”? Tässä vaiheessa annan itselleni luvan kurkistaa, mitä kaikkea somessa on tapahtunut ja samalla haen ehkä kupin kahvia.

Tämän somekurkistuksen aikana ehdin hyvin myös tehdä tarvittavia somepostauksia ja seurata keskusteluja, joista olen kiinnostunut. Sitten palaan taas koneeni ääreen ja jatkan saman tai seuraavan työtehtävän parissa uuden puolituntisen.

Tärkein ajankäytössä on oikeastaan se, että sosiaalisen median käytöstä saadaan luotua rutiini. Silloin se ei pääse unohtumaan kiireessäkään ja samalla ei tuhlata liikaa aikaa turhanpäiväisyyksiin somessa.

Laura Johansson
Lvngroom Oy
sosiaalisen median moniottelija ja Facebook-luuta

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä