Muutama vinkki pienyrittäjille ja muille, jotka ovat liisterissä nykymaailmassa

Ei taidettu kukaan uskoa muutama viikko sitten, että koko maailma olisi nyt säpissä. Mutta nyt pandemia on todellisuutta ja jotta me selviäisimme tästä, tulee kaikkien kantaa kortensa kekoon.

Moni tuttu yrittäjä ja yrittäjien kanssa töitä tekevä on ottanut yhteyttä minuun viime päivinä, kaikki kaipaavat nyt jotain konkreettisia vinkkejä myyntiin, markkinointiin ja someen. Tässä vaiheessa pitkäjänteinen suunnittelu ja strategioiden tekeminen voi tuntua kaukaisilta ja se on ymmärrettävää. Nykytilanne on niin katastrofaalinen monille, että on saatava myyntiä nopeasti, muuten ei pitkäjänteiselle markkinoinnillekaan ole enää tarvetta. Kesäsesonki on kuitenkin nurkan takana ja lyhytnäköisyys voi kostautua myöhemmin. Löytäkäämme siis kompromissi, joka sopii tähän tilanteeseen. Mitä voimme tehdä, jotta saataisiin myyntiä mahdollisimman pian, kun tämä tilanne tästä hieman tasaantuu?

En ole mikään ennustaja, mutta ennustan silti, että tästä vuodesta tulee äärimmäisen vaikea monille yrittäjille. Kuukaudessahan tämä karanteeni ja pandemia ei todennäköisesti tule olemaan ohi.

Minulle henkilökohtaisesti tämä on aika kova isku, koulutanhan ihmisiä ympäri maata. Kahdessa päivässä peruuntui (osa siirrettiin) melkein kaikki lähiviikkojeni kurssit. Joku käski nyt ottaa käyttöön säästöt, mutta ne jotka tuntevat minut, tietävät että säästöt ovat menneet viiden viime vuoden vastoinkäymisten johdosta jo pari vuotta sitten. Nyt ollaan pääsemässä jaloillemme ja saaneet hommat rullaamaan jotenkuten. Kalenterini on ollut pitkästä aikaa aivan täyteen ammuttu ja tämän ansiosta ehdin jo huokaista, että vihdoin päästään taloudelliseen tasapainoon. Sitten tuli korona. Ja en todellakaan ole yksin tässä tilanteessa, meitä on monta! Mutta meillä suomalaisilla on myös se kuuluisa SISU, joka on nyt kaivettava esiin naftaliinista. Nyt pitää taistella!

Tässä minun konkreettiset vinkit sinulle, joka hermoilet tulevaa ja pelkäät yrityksesi kaatuvan:

  1. Hyväksy tilanne: olemme kaikki samassa veneessä ja joidenkin tuotteiden ja palveluiden kysyntä tulee vähenemään nyt ja lähiaikoina. Jos tarjoat tällaisia palveluita, joita ihmiset eivät nyt uskalla (tai koe tarvitsevansa), niin harkitse oikeasti kotiin menemistä. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi kampaamopalvelut, hierontapalvelut, kauneudenhoito ja muut palvelut, joissa ollaan lähellä asiakasta. Jos jatkat toimintaasi, kerro miten otat oman ja asiakkaan terveyden huomioon loistavalla hygienialla jne. Ja myy lahjakortteja ja tuotteita!
  2. Varaa aikoja tulevaisuuteen: siirrä kaikki varauksesi kalenterissa eteenpäin sovittuun ajankohtaan. Näin varmistat sen, että syksyllä kauppa käy – älä siis sovi, että ”katsellaan sitten myöhemmin”, koska nämä helposti jää roikkumaan ja unohtuu.
  3. Voitko myydä verkon välityksellä? Jos myyt asiantuntijapalveluita, voit suurella todennäköisyydellä myydä niitä myös verkossa. On olemassa iso määrä toimivia palveluita, joita voit hyödyntää verkkokokouksia tai webinaareja varten. Itse olen käyttänyt Microsoft Teamsia, Google Meetiä, Google Hangoutsia, WebinarJamia ja Zoomia, mutta en ole näiden asiantuntija (vielä, se on työn alla). Itse tulen todennäköisesti käyttämään Google Meetiä nyt alkuun, mutta aika näyttää, mikä vakiintuu suosikkipalveluksi.
  4. Voitko toimittaa tuotteita asiakkaalle? Tai kasata asiakkaille tuotteet valmiiksi heitä varten ja viedä kaupan ovelle? Ole luova ja mieti, miten voisit tarjota asiakkaallesi tuotteitasi tai palveluitasi siten, ettei ihan kaikki tulot katoa sinulta.

Kesäsesongin lähestyessä matkailuyrittäjät ja ne, jotka elävät matkailusta esim. saaristopaikkakunnissa ovat kauhuissaan. Mitä tulee tapahtumaan? Sitähän ei kukan vielä tiedä.

Tässä muutama markkinointivinkki, joka ehkä auttaa sinua pysymään pinnalla:

  1. Kerro tilanteestasi kanavissasi, käytä myös henkilökohtaisia kanaviasi (ei pelkästään yritysprofiileja). Kerro arjestasi tässä tilanteessa kuvin ja videoin, jaa sisältöä, ole aktiivinen ja kommentoi myös muiden päivityksiä.
  2. Osta naapuriyrityksestä ja kerro tästä! Näytä, että ostat paikallisilta ja tuet näin yhteisöäsi.
  3. Muistuta, että normaali arki tulee palaamaan jonain kauniina päivänä. Myy lahjakortteja, varaa mökkejäsi kesäksi, kerro mitä teillä on tarjolla tässä oudossa tilanteessa, tee tarjouksia niille, jotka ostavat/varaavat nyt. Joissakin matkailukohteissa voi jopa olla turvallisempi olo kuin kaupungissa; mökki meren rannalla kaukana ihmismassoista on aika houkutteleva ajatus juuri nyt.
  4. Pidä somekanavasi käynnissä. Muistele menneitä, katso tulevaisuuteen ja kerro nykyarjestasi. Muistuta ihmisiä, että nyt kannattaa käyttää paikallisia palveluita erityisen paljon, kun on todellinen vaara, että monet yritykset kaatuvat tässä tilanteessa.
  5. Älä mokaa vitsailemalla liian rankasti koronatilanteella. Pieni huumori on ehdottomasti hyvä juttu viestinnässä, mutta esimerkiksi arvonnat, joissa hyödynnetään ”koronakorttia” ei välttämättä ole kovin fiksuja.
  6. Jotta ihmiset tietäisivät käyttää palveluitasi, heidän täytyy tietää, että myyt niitä. Muista kertoa MITÄ TARJOAT ja MIKSI JUURI SINULTA kannattaa ostaa. Erottaudu joukosta ja kerro ihmisille palveluistasi!

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!