En av de vanligaste frågorna jag får på mina utbildningar är hur man ska arrangera utlottningar på Facebook. Här får ni en checklista!

Före checklistan vill jag dock påpeka att Facebook har tendensen att ändra på sina regler titt som tätt, så kom ihåg att alltid kolla upp reglerna här (kap. 3).

Checklistan:

  1. Håll koll på att din utlottning följer lotterilagen (tilläggsinfo får du härifrån, notera att ett marknadsföringslotteri skiljer sig lite från ett lotteri där man säljer lotter)
  2. Berätta att Facebook inte på något sätt är delaktig i kampanjen (Facebook är inte delaktig, sponsorerar ej, rekommenderar er och administrerar ej).
  3. Berätta utlottningens regler (t.ex. länka till en webbsajt med noggrannare regler);
    • arrangör
    • priser
    • utlottningsdag
    • hur vinnaren väljs
    • hur vinnaren kontaktas
    • vad görs om vinnaren inte nås
  4. Begär inte deltagarna
    • dela lotteriinlägget
    • tagga vänner (varken i kommentarer eller i bild)
  5. Du får kräva:
    • deltagarna skicka privatmeddelande
    • deltagarna gilla sidan
    • deltagarna gilla och/eller kommentera lotteriinlägget
    • deltagarna gissa något eller hitta på något i kommentarsfältet
    • deltagarna rösta på ett alternativ.

Instagrams regler är annars samma som i Facebook, men det är tillåtet att tagga där.