En tid sedan föreläste jag framför en grupp diplomingenjörer och blev kanske lite väl ivrig på att underhålla dem, istället för att jag skulle ha slägt ur mig en stor mängd fakta på bordet. Och jo, jag vet att det är riskabelt – speciellt när det handlar om tekniska personer. Men det funkade ganska bra ändå (förutom några knepiga frågor som gjorde att jag tappade min megaflow). Min egen teori är att jag genom att underhålla människor också får dem att lära sig mera om det jag föreläser. Mina föreläsningar är garanterat inte de allra mest faktabaserade (men jag har nog lite statistik med alltid och brukar kunna svara på mer specifika frågor) och ändå brukar jag få positiv feedback. Detta är naturligtvis helt sjukt härligt, men detta berättar jag inte enbart för att jag vill berätta hur duktig jag är, utan för att jag vill understryka att det funkar! Min point är alltså den, att genom att underhålla får jag också människor att lyssna på det viktiga jag säger! Dessutom glöms jag inte bort så snabbt. Och detta funkar dessutom megabra i sociala medierna. Gör dig underhållande och bjud på dig själv – då brukar du få följare. Gör dig mångsidig, men gör dig inte perfekt (för det skulle ju vara supertråkigt).

Tänk t.ex. på Facebook – vilka inlägg får mest likes och kommentarer där? Är det de neutrala inläggena om företagets verksamhet eller produkter? Eller är det de inläggena som berättar om de olika personligheterna som betjänar dig just idag, med glada miner och glimten i ögat? No, naturligtvis är det den med glimten i ögat! Lyft inte upp fina produkter, lyft fram vad kunden får när den köper av dig! Bra betjäning och något som produkten fixar.

Ta som vara att bjuda på dig själv 10 gånger och sälj en gång. Då har du rätt mängd underhållande inlägg vs. säljande inlägg för att du ska kunna få något resultat i sociala medierna. Förhållandet kan också vara 8-2 om du vill sälja lite oftare. INGEN orkar följa någon som bara säljer och säljer och säljer.

MEN du behöver inte dela bara videor på kattungar och hundvalpar. Du kan berätta om din verksamhet, om din personal, om din dag, om ditt jobb osv. Men var underhållande. Fokusera på att göra lite bättre inlägg varje gång du gör inlägg. Och gör inlägg ofta. Oftare. En gång i dagen är inte för mycket!

Laura Johansson
Lvngroom Oy

Den här texten baserar sig på en kolumn som Laura skrivit till Varsinais-Suomen Yrittäjä -tidningen.