Venäjän hyökättyä Ukrainaan erittäin monet tahot ovat aktivoituneet auttamaan. On ollut hienoa seurata ihmisten halua auttaa ja olen itsekin osallistunut paikallisella tasolla. Kun iso määrä ihmisiä viestii aiheesta, syntyy helposti väärinkäsityksiä. Monet auttajat ovat loistavia avun kerääjiä, mutta kaikki eivät viesti samalla tavalla ja huhut ja olettamukset alkavat kiertää nopeasti. Pikkuhiljaa nämä olettamukset muuttuvat monien mielessä jo totuudeksi.
Mitä nopeammin viralliset tahot (viranomaiset, hyväntekeväisyysjärjestöt yms) järjestäytyvät viestinnällisesti, eli antavat selkeitä ja tavalliselle kansalle ymmärrettäviä, ajantasalla olevia toimintaohjeita, sitä tehokkaammin kaikki voivat toimia. Lisäksi tämä tieto pitää saada nopeasti kaikille auttaville ryhmittymille, joiden sisällä viestintätaidot luonnollisestikin vaihtelevat todella paljon.

Tässä suosittelisin lämpimästi yhden luukun taktiikkaa, eli tarvittaisiin yksi nettiosoite, josta kaikki tärkein ja vahvistettu tieto syötettäisiin niin eri viranomaisille, järjestöille kuin ryhmillekin.

Konkreettisena esimerkkinä haasteellisesta tilanteesta voin kertoa eilisen keskustelun, jossa eräässä ryhmässä kyseltiin pian saapuvien pakolaisten auttamisesta. Ihanat, auttavaiset ihmiset olivat heti kertomassa, mitä olivat lukeneet lehdistä ja kuulleet eri tahoilta. Itse osallistuin keskusteluun tarkistamalla, että onhan viranomaiset mukana tässä toiminnassa jollain tasolla. Ja kyllä, kaupungin pakolaiskoordinaattori oli mukana ja osallistuikin keskusteluun, mutta oman kontaktini (työskentelee tiiviisti näiden asioiden parissa) totesi koordinaattorillakin olevan väärää tietoa, jonka hän oli saanut suoraan ELY:ltä. Tämä tuntuu huolestuttavalta, että eri viranomaiset jakavat vääriä tietoja eteenpäin.

Tämän voisi ratkaista niin yksinkertaisesti, että yhteinen viestintätiimi pykäisi kasaan paikan, mihin kerätään ajankohtainen ja varmistettu tieto. Ja tätä kautta kaikki saisivat itselleen relevanttia tietoa tilanteesta. Tällaisessa tilanteessa voisi olla myös järkevää ylläpitää mediaseurantaa myös viikonloppuisin, ja pitää sivusto ajantasalla myös silloin.

Nyt toki ymmärrän, että viranomaisten rattaat pyörivät pakolaisia maahan tuovien ryhmien rattaita hitaammin, mutta tällaisessa tilanteessa voitaisiin säästää satoja ja satoja työtunteja, ahdistuskohtauksia ja romahduksia miettimällä viestintää alusta alkaen KOHDERYHMÄKESKEISESTI. Kenelle ollaan viestimässä? Mitkä tiedot ovat heille tärkeitä? Miten he löytävät tämän tiedon? Jos hoidettaisiin asia alusta alkaen kunnolla, niin hyvää tahtovat ihmiset eivät olisikaan rasite viranomaisille, vaan voimavara.

Itse lähtisin liikkeelle ohjeista vapaaehtoisille ryhmille, tyyliin: miten toimin, kun autan maahan Ukrainalaisia pakolaisia: 1. ilmoita NN:lle, 2…

Keskeistä on tehdä ohjeet helpoiksi ja painottaa tärkeysjärjestystä. Lähimmäksi tällaista ohjeistusta pääsee ehkä tämä Migrin UKK-sivusto: https://migri.fi/ukk-ukraina#yleista

Ugh, olen puhunut.

Laura

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!