Tämä bloggaus on kirjoitettu maanantaina, eli ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Kertaheitolla tämä aihe muuttui entistä ajankohtaisemmaksi naapurimaan kansan aivopesun vuoksi. 

Olen viime kuukausien aikana päässyt valmentamaan, kouluttamaan, sparraamaan ja inspiroimaan enemmän eri alojen eksperttejä, kuin varmaan koko urani aikana yhteensä ennen tätä.

Tämä ilahduttaa minua suuresti! Syy iloon ei ole pelkästään omien keikkojen menekki, vaan vähintään yhtä tärkeää minulle on se, että saamme näin ollen someen enemmän faktoja ja vähemmän olettamuksia.

Kun tieteen tekijät ja omien alojensa asiantuntijat tuottavat oikeaa, korrektia ja relevanttia sisältöä someen, valeuutisten ja olettamusten levittäjien ”työ” vaikeutuu. Mitä enemmän tilaa me oikean tiedon puolustajat, tutkijat ja osaajat otamme verkossa, sen suuremmalla todennäköisyydellä tietoa hakevat löytävät juuri oikeaa, relevanttia tietoa.

Disinformaatio ja misinformaatio leviää verkossa kulovalkean lailla, ja monet järkevätkin ihmiset ovat haksahtaneet viime vuosina salaliittoteorioihin tai muihin kaninkoloihin – puhumattakaan naapurikansastamme, jota on aivopesty ja manipuloitu jo vuosikymmeniä propagandalla. Tämä huolettaa minua suuresti, kuten monia kollegoitanikin. Eikä ratkaisu ole tähän suohon uponneille naureskeleminen ja vähätteleminen, vaan oikean tiedon sitkeä levittäminen. Kaninkokosta kiivetään ylös jossain vaiheessa, kun siihen ollaan valmiita.

Oli miten oli, asiantuntijaviestinnällä on suuri kysyntä somessa ja verkossa ylipäätään. Jokaisen asiantuntijaorganisaation tulisikin miettiä viestintäänsä nyt siltä kantilta, että saataisiin omat ekspertit nostamaan omaa osaamistaan esille.

Muutama päivä sitten Puoli seitsemän -ohjelmassa Helsingin Yliopiston aivotutkija, professori Minna Huotilainen totesi, että hän kokee tieteen suurelle yleisölle esille tuomisen, eli tieteen popularisoinnin, velvollisuudekseen. Tämä lausahdus innoitti minut kirjoittamaan tämän bloggauksen!

Asiantuntija – tuo omaa osaamistasi esiin! Älä alleviivaa omaa mahtavuuttasi, vaan kerro omasta alastasi – avaa termejä, kerro uusista tuulista, löydöistä, ilmiöistä, jaa tietoa ja tee siitä helposti ymmärrettävää myös tavalliselle tallaajalle. Tämä paitsi nostaa omaa alasi kiinnostavuutta, myös vahvistaa sinun omaa ja työnantajasi brändiä. Lisäksi tämä on hauskaa!

Kerro omista innostuksen aiheista ja saat suuren yleisön myös innostumaan aiheesta!

Laura Johansson
Lvngroom Oy
toimitusjohtaja ja somehörhö

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!