Olen kotoisin Stormälön saarelta, Paraisilta, Turun saaristosta. Samalla saarella sijaitsee Airiston matkailukeskus, joka on yksi Turun saariston perinteikkäimmistä kohteista. Airiston matkailukeskusta alettiin rakentaa jo 1930-luvulla ja se avattiin 1942. Minun vanhempani pitivät Airistoa yhdessä muutaman yhteistyökumppanin kanssa iloisella 1980-luvulla ja luopuivat siitä joskus laman kieppeillä, niitä oppirahoja maksettiin vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Mutta Airisto on ja pysyy, vaihtelevalla menestyksellä.
Oli miten oli, päätimme tänä vuonna yrityksemme kehityspäivillä tutustua matkailualaan Italian Toscanassa. Vierailemme eri matkailukohteissa ja asumme kestävän kehityksen ja matkailun tilalla. Ajatuksena on täyttää kuvapankkimme tuoreilla markkinointikuvilla, sekä pääkoppamme uusilla ideoilla, joilla voimme auttaa kotimaisia matkailuun panostavia organisaatioita menestymään entistä paremmin. Tästä kerromme sitten myöhemmin, bloggauksin, kuvin ja kenties videoin!
Omat ajatukseni matkailusta
Itse rakastan pienimuotoista paikallista matkailua, jossa yksityiset toimijat tarjoavat matkailupalveluita pienimuotoisesti ja kestävästi. Tähän liittyy tiiviisti myös artesaaniruoka ja maatilojen oma tuotanto. Uskon vahvasti siihen, ettei suomalaista maaseutua kannata tehdä suureksi spektaakkeliksi, vaan aitous ja yksinkertaisuus on avain onnistumiseen.
Yksinkertaisuus ja aitous ei kuitenkaan merkitse sitä, että palveluiden tulisi olla huonoja. Yksityiskohtiin kannattaa ehdottomasti panostaa, sekä tietenkin markkinointiviestintään. Ilman markkinointia, tarjoamiasi palveluita ja tuotteita ei löydetä. Kannattaa etsiä niitä kanavia, joiden kautta löydät juuri sinulle sopivia asiakkaita.
Olen itse pitänyt nyt pian vuoden verran omaa pientä majoitustoimintaa Paraisten keskustassa. Olen löytänyt jo muutamia vakioasiakkaita työporukoista, jotka tulevat Paraisille sesongin ulkopuolella. Lisäksi olen luonut tilin Airbnb:hen, jota kautta saan ihan mukavasti asiakkaita kesäksi – heinäkuussa on jo pari buukkausta ja luotan siihen, että saan sen vielä myytyä loppuun ennen vappua. Juhannus on muuten vielä vapaa!
Jonkin verran olen matkaillut saaristossa itsekin, ja muutaman kerran olen törmännyt tunteeseen, että hinta-laatusuhde ei kohtaa. Ja heti, jos jää rahastuksen meininki päällimmäisenä mieleen, paikkaan ei halua palata ja siitä myös muistan mainita kysyjille. En myöskään koskaan unohda sitä, kun kerran menin erääseen vuokramökkiin ja sieltä puuttui vessapaperi. Paikka oli vielä sellainen, että kauppaan pääsi vasta seuraavana päivänä. Yritä siellä sitten viihtyä, vaikka puitteet muuten olisivatkin täydelliset. Yksityiskohdat kuntoon!
Oma taloni, jota vuokraan kesäisin ja satunnaisesti myös sesongin ulkopuolella ei ole mitenkään täydellinen sekään. Ja tämän muistan aina kertoa vierailijoille. Tunnelma talossa on (ainakin omasta mielestä) valloittava, ja se jää vierailijoille mieleen! Kesällä ostan yleensä rasiallisen mansikoita tai jotain muuta herkkua tervetuliaisiksi, koska tiedän, että kustannus on monille perheille suuri satsaus. Haluan tällä pienellä eleellä osoittaa, että arvostan oikeasti vieraitani, ja haluan heidän viihtyvän talossa.
Kirkasta viestisi
Jos sinun matkailuyrityksesi pääsesonki on kesällä, sinun kannattaisi viimeistään nyt pistää pökköä pesään markkinoinnin osalta. Aktivoi somea niin paljon kuin suinkin ehdit, hehkuta tulevaa kesää, kerro kevään merkeistä ja madalla samalla kynnystä tulla teille tai pyytää teiltä tarjousta. Tässä vaiheessa vuotta sinulla on todennököisesti aikaa vielä markkinointiin, joten tee valmiiksi suunnitelmat ja kaiva esiin viime kesän tunnelmakuvat. Sinun ei tarvitse julkaista kaikkea nyt, vaan voit ajastaa päivityksiä valmiiksi vaikka koko kevääksi. Ripauksen tätä päivää saat esimerkiksi tekemällä tarinoita Instagramiin ja Facebookiin pitkin kevättä. Jos oikein innostut, voit kokeilla Reelsien (Kelat) tai Tiktokien tekoa myös – niillä saat tosi kivasti näkyvyyttä! Ja jos olet videovelho, mikset tekisi enemmän videosisältöä – sillä nostat myös näkyvyyttäsi roimasti.
Jos kaipaat sparrausta sisältöihin, tai haluat tehdä vähän strategisemmin omaa markkinointiasi – pirauta minulle, niin tehdään sinulle kunnon sisältösuunnitelma. Ja jos haluat apua kuvien tai videoiden kanssa, meidän Karri voi auttaa!
Laura Johansson
somekouluttaja, viestinnän asiantuntija ja somehörhö
Lvngroom Oy
P.S. Minun iskä täyttää tänään 70 vuotta, suuret onnittelut meiltä! Kesällä juhlitaan!
P.S.2. Muistathan, että matkailumarkkinoinnissa ei kannata välttämättä keskittyä vain omaan napaan, vaan nostaa koko alueen mahtavuutta ensisijaisesti ja vasta toissijaisesti hehkuttaa omaa puljua.
Recent Comments