Vuodet vierivät, kaikki kehittyy. Silti moni asia pysyy, pyörää ei keksitä uusiksi joidenkin tahojen suurista lupauksista huolimatta. Sosiaalinen media ei ollut ohimenevä ilmiö, vaikka niin jotkut asiantuntijoinakin pidetyt ihmiset kymmenisen vuotta sitten väittivät. Vuonna 2009 yritykset vielä kammosivat sosiaalista mediaa, vaikka monet ymmärsivät, että siellä on pakko olla.

Vaikka moni asia on muuttunut noista päivistä, on muutama asia pysynyt ja tulee pysymään pitkälle tulevaisuuteen. Eli seuraavaksi viisi asiaa, jotka pysyvät ennallaan ja ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

1. Yhteisöllisyys, ”heimot”

Sosiaalinen media rakentuu sen sosiaalisuuden ympärille, ihmiset viihtyvät kaltaistensa seurassa ihan missä vain. On luonnollista hakeutua samanmielisten seuraan ja somessa tämä vahvistuu. Joukko muuttuu heimoksi, jolla on yksi yhteinen päämäärä, tavoite ja/tai unelma. Sen heimon sisällä voidaan olla erilaisia muuten, mutta se yksi asia on tärkeä ja sen eteen ollaan muista erilaisuuksista huolimatta valmiita tekemään paljon.

Yrityksellä ja yhteisöllä on mahdollista rakentaa oma heimonsa, joka voi olla asiakkaita, henkilökuntaa, faneja, vapaaehtoisia tai muuta yleisöä, joka halutaan tavoittaa. Yhdellä toimijalla voi olla myös monta eri heimoa tarpeen mukaan, esimerkiksi työntekijät ja asiakkaat. Heimon rakentaminen ja ylläpito ei ole koskaan sellaista tarkkaa piirustusten ja suunnitelmien mukaan touhuamista, vaan enemmänkin orgaanista muovautumista ohjauksen alla.

2. Persoonallisuus

Persoonallinen, tunnistettava tekeminen somessa on kiinnostavaa. Kukaan ei halua katsoa kahdeksaa peräkkäistä samasta muotista tuutattua lähes identtistä päivitystä, josta ei saa kiinni mikä se on. Persoonallisuus, ja sitä kautta myös persoonat, ovat kiinnostavampia. Persoonallisen tekemisen kautta on helpompi tavoittaa ihmisiä, joista rakentuu heimot. Otetaan esimerkiksi vaikka musiikkimaailma: maailma on pullollaan lahjakkaita ja taitavia laulajia, mutta heistä menestyvimmät ovat persoonia, joihin on helppo samaista tai joita on helppo ihailla. Tietysti hyvät biisit vaikuttavat myös, mutta loistavia laulajia hyvine biiseineen on jäänyt ilman suurta menestystä, vaikka ihan hyvin voi mennä muuten.

3. Avoimuus

Avoimuus tuo sitä persoonaa esille ja auttaa rakentamaan pohjan luottamukselle. Ilman luottamusta ei voi olla asialleen omistautunutta heimoa, sitä yhteisöä, joka jakaa ilosanomaasi ja joka on tukenasi, jos joku vähän menee pieleen. Avoimuus myös auttaa välttämään monet mokat, varsinkin valheista lähteneet nolot jutut totuuden paljastuessa kuitenkin jossain vaiheessa.

4. Säännöllinen läsnäolo

Tällä en tarkoita nyt vain säännöllistä päivitysten tekemistä, vaikka sekin on erittäin tärkeää. Säännöllisellä läsnäololla tarkoitan myös sitä, että olet läsnä osallistumassa keskusteluun. Vastaat viesteihin ja kommentointeihin, seuraat mitä sinusta/organisaatiostanne puhutaan somessa ja tykkäät hyvästä sisällöstä. Tämä osallistuminen, oikea läsnäolo, auttaa vahvistamaan sitä heimoa, jonka olet saanut rakennetuksi tai joka on muodostumassa. Anna yleisöllesi syy pysyä kiinnostuneena asioistasi, anna heille jotain mitä voi odottaa.

5. Kova työ

Tämä kuulostaa jokseenkin kliseiseltä, jos ei nuo edelliset niin ainakin tämä. Se on kuitenkin ainoa tie onnistumiseen. Vaikka voisit saada jonkun jutun vetämään yleisöä ja nostamaan kiinnostusta, ei se yksi homma riitä, vaan pitää tehdä koko ajan työtä yleisön laajentamiseksi ja kiinnostuneena pysymisen eteen. Samalla opit varmasti paljon asiakkaistasi, kohderyhmistäsi, kilpailijoistasi ja kaikesta muusta, mitä pitäisi muutenkin selvitellä kaiken muun työn ohessa.

 

Nämä viisi vanhaa tuttua asiaa ovat siis sellaisia, joiden päälle voit rakentaa eri sosiaalisen median palveluiden ja työkalujen avulla onnistunutta sisältöä ja innokkaita yhteisöjä. Mutta mitä ne ovat ne uudet jutut, jotka ovat nousussa nyt 2022?

Viisi asiaa, joihin sinun kannatta tutustua ja ottaa käyttöön juuri NYT 2022!

1. Videosisältö

Tämä on asia, mitä olen toitottanut tulevaisuuden juttuna ja se on nyt täällä. Vielä 4 vuotta sitten suuri osa päivityksistä tehtiin edelleen tekstipäivityksinä ja siksi statistiikat keroivat, että niillä saadaan eniten reaktioita. Kuvat ovat sen jälkeen tehneet nousun, huomion herättäjinä ja itse sisältönä, mutta 2022 on viimeistään se vuosi, kun videosisältö kannattaa ottaa haltuun. Vielä ei ole myöhässä, mutta ehtii hyvin mukaan aaltoon.

Monet somepalvelut ovat kehittäneet ja nostaneet videosisällön arvoa algoritmiensa puolella ja samalla videoiden kiinnostavuus on kasvanut huomattavasti lyhyessä ajassa. Instagramissa videosisältöjä katsoo 91% käyttäjistä. Twitterissä twiitit, joissa on videoita saavat 10 kertaa enemmän reaktioita kuin pelkät tekstipäivitykset. Myös Pinterest raportoi 2020 – 2021 välillä videoiden pinnailun nousseen jopa 240%. TikTok on yksi nopeimmin kasvavista some-palveluista ja on nousemassa kolmanneksi suosituimmaksi. Varsinkin pystyvideot ovat se juttu, koska suurin osa somesisällöstä kulutetaan edelleenkin kännykällä.

2. Vaikuttajamarkkinointi

Tiedän, tiedän: monelle sana ”somevaikuttaja” on jo kirosana ja mieleen tulee teennäinen vain itsestään kiinnostuneen vatipään karikatyyri, vaikka menestyneet somevaikuttajat ovat jotain ihan muuta. Vaikuttajamarkkinointi on ollut jo pidempään ”se juttu”, mutta juuri ehkä tästä syystä 2022 sieltä voi löytää helmiä ja uutta vetoa omaan touhuamiseen. Vaikuttajamarkkinoinnissa on tehty jo ne simppelit perusjutut, jotka varmasti toimivat vielä, mutta mahdollisuuksia on keksiä ja tehdä jotain uutta.

Vaikuttajamarkkinoinnissa ehdottomasti yksi toimiva tulevaisuuden juttu on tehdä syvempää ja pitkäaikaista yhteistyötä. Lisäksi monet pienemmät vaikuttajat tavoittavat yleensä paremmin tarkasti oikean yleisön verrattuna suurempiin nimiin, joilla se yleisö on laajempaa ja josta löytyy vähemmän siihen just teidän asiaan vihkiytyneitä ja siitä innostuneita ihmisiä. Tässä on myös mahdollisuus kasvaa yhdessä ja löytää sitä kautta jotain uutta, mikä kiinnostaa suurempaakin yleisöä enemmän.

3. Someshoppailu

Somepalveluista käytännössä kaikki suurimmat tarjoavat someshoppailuun työkalut myös suomalaisille myyjille ja ostajille. Jo pitkään some on ollut monille shoppailijoille se paikka, mistä katsellaan tuotteita etukäteen ja tutustutaan brändeihin. Tämä on just se asia, mikä on nostanut vaikuttajamarkkinointia aiemmin ja nyt kun tuotteita voi myydä ja ostaa suoraan Instagramin tai Facebookin virrasta, yrityksillä on entistä parempi mahdollisuus tavoittaa asiakkaansa niin, että ostotilanne on heti siinä löydön hetkessä mukana. Se, joka myy siellä missä yleisö on, tulee tekemään myyntiä enemmän tulevaisuudessa kuin se, jonka ostoksille pääsee vain siirtymällä nettikauppaan erikseen. Verkkokaupat eivät ole kuolleet, mutta ne menestyvät tulevaisuudessa, jotka ottavat sosiaalisen myynnin työkalupakkiinsa.

4. Podcastit

Podcastit ovat jo vanha juttu. Ne menivät melkein jo pois yhdessä välissä, mutta jo muutaman vuoden nousu on ollut huimaa. Podcast EI SOVI jokaiselle, mutta erityisesti asiantuntijatyössä podcast on oiva työkalu lisätä tunnettavuutta ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Podcastin kohdalla on kuitenkin tärkeää määrittää ne raamit ja aiheet, joista sisältöä sinne tekee. Liikaa sisällöllisesti rönsyilevä ei jaksa kiinnostaa kovin monia, ellei ole joku todella vahva ja karismaattinen persoona vetämässä sitä. Silloin kuitenkin mielestäni hävitään se suuri mahdollisuus, joka podcastilla on saavutettavissa: oman tietyn alan asiantuntijuuden esille tuominen. Varsinkin videosisällön kanssa podcast, esimerkiksi ääni yhteen tuuttiin ja video vaikkapa YouTubeen, antaa mahdollisuuden tuottaa sitä muuta somen videosisältöä parhaista paloista podcastissa.

5. Kuvasisältö

Okei, tämä kuulostaa jo niin 2013 hommalta, mutta malta. Kuvasisällön tekeminen eri somekanaviin on jo aika pitkälti arkipäivää tänä päivänä, mutta sille on edelleen tilaa ja kuvat tulevat olemaan vahva sisältömuoto jatkossakin. Jatkossa kuitenkin koko ajan tärkeämpää on antaa sillä kuvalla jotain tunnereaktioita, mieluiten positiivisia, joihin katsoja voi samaistua. Oli kyse ammattimaisesti tuotetusta sisällöstä tai nopeista puhelimella otetuista kuvista, kiinnostava kuvasisältö pysäyttää edelleen. Facebook on nostanut kuvapäivitysten arvoa algoritmeissaan jo pidempään, Instagramin suosio kasvaa ja siellä katsotaan muutakin kuin videosisältöä. Erityisesti Instagramin Stoorit keräävät hyvin reaktioita oli kyse videosta tai kuvasta. Monet katsovat stooreja laitteen äänet pois päältä, eli silloin hyvin mietitty kuva voi antaa jopa enemmän kuin video.

Nyt kun olet lukenut tänne asti, niin voin ilokseni ilmoittaa, että me Lvngroomilla autamme mielellämme juuri sinua ja sinun organisaatiotasi kaikessa someen liittyvässä. Oli kyse sitten koulutuksesta, suunnittelussa, strategioissa, sparraamisessa tai sisällön tuotannossa niin tekstinä, äänenä, kuvana kuin liikkuvana kuvana, niin autamme mielellämme juuri sinua!

Bonus:

Meemit

Meemit, nuo internetin kuolemattomat naurattajat, jotka eivät katoa, vaikka tekisimme mitä. Yksinkertaisista heitoista, sisäpiirin vitseistä ja juuri nyt puheenaiheena olevista asioista tehdyt meemit pitävät pintansa sisältönä. Monet ovat yrittäneet valjastaa meemejä omaan markkinointiin ja vain harvat, jos kukaan on onnistunut siinä kunnolla. Vaikka en usko, että pelkillä meemeillä pääsee sometaivaaseen yrityksenä tai yhteisönä, niin niihin kannattaa hypätä mukaan, kun ne osuvat omalle tontille. Ole rohkea, mutta älä yritä olla tosi cool.

Täytyy aina muistaa, että käytännössä se, mikä muuttuu on somepalvelut ja niiden toiminnallisuus. Tulee uusia palveluita, toiminnallisuudet kehittyvät, tulee uusia ja osa poistuu. Kun perusasiat, eli juurikin nuo alussa mainitsemani viisi pysyvää, ovat kunnossa olet jo hyvällä tiellä. Entä miten nämä trendit? Kaikki se uusi ja nousussa oleva, mistä puhuin? Ne ovat asioita, jotka ovat mielestäni tällä hetkellä nousussa tai ovat aallon harjalla niin, että ssiihen pitäisi lähteä mukaan viimeistään nyt. Nämä ovat asioita, jotka tulevat muuttumaan ja elämään itsessään ajan kuluessa. En esimerkiksi maininnut laajennettua todellisuutta ollenkaan, koska vaikka se on tulevaisuuden juttu ja hiljalleen nousemassa, ei mielestäni vielä ole kiire hypätä siihen kelkkaan. Jos laajennettu todellisuus kuitenkin kuulostaa kiinnostavalta, niin ehdottomasti kannattaa syväsykeltaa aiheeseen ja lähteä tekemään omia juttuja siellä. Edelläkävijöitä tarvitaan. Kuitenkin laajennettu todellisuus on mielestäni vielä siinä kehityssvaiheessa, että suuri yleisö ei vielä näe siinä riittävästi helppoja ja kiinnostavia toteutuksia, että se nousisi nopeasti isoksi jutuksi. Myös somepalveluiden tulee innostua asiasta ja lähteä kehittämään palveluitaaan siihen suuntaan, mikä on joskus hidasta.. Kuten videoiden kanssa olemme jo nähneet.

Terveisin,
Karri Anttila (@kanttila), Lvngroom Oy

 

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!