Syksy sen kun lähenee, mutta on aika ajoin hyvä pysähtyä miettimään menneitä. Oppimista ja itsensä kehittämistä rakastavana ihmisenä suoritin kesällä muun muassa asiantuntijaviestinnän sekä selkeän viestinnän kurssit. Erityisesti mieleeni on jäänyt viimeisimmän kurssin aihe somen saavutettavuudesta. Koin omanlaisensa heräämisen asian tiimoilta. Aika-ajoin on hyvä käydä kokeilemassa yritysten sivuilla, kuinka saavutettavia ne ovat.

Saavutettavuudella tarkoitetaan digiviestinnässä tasavertaisia mahdollisuuksia palveluiden käyttämiseen riippumatta siitä, onko henkilöllä hankaluuksia kuulo-, näkökykynsä tai motoriikkansa kanssa. Vaikka nykyinen saavutettavuuslainsäädäntö koskeekin lähinnä pankkeja tai muita tärkeitä virastoja, olisi saavutettavat palvelut muillekin yrityksille iso kilpailuetu.

Selkeäkielisyys, otsikointi ja alt-tekstit helpottaa lukuohjelmia

Yksinkertaisin tapa tehdä omasta yrityksestä mahdollisimman helposti saavutettava on käyttää selkeää kieltä ja jakaa pidempiä tekstipätkiä otsikoilla. Lauseiden pituudet kannattaa pitää lyhyenä, vaikeat sanat joko jättää pois tai etsiä selkeämpi ilmaisutapa. Moni varmasti ajattelee, että ainoastaan nettisivuista, PowerPoint-, pdf- tai Word-julkaisuista saa tehtyä helposti saavutettavia, mutta niin pystyy myös somessa.

Suosittelen jokaista yritystä, tarjoamistaan palveluista huolimatta, tekemään julkaisutapoihinsa pienet muutokset, jotta kohderyhmä laajenisi ja saavutettaisiin enemmän potentiaalisia asiakkaita. Mikäli et tiennyt, yritykset voivat käyttää Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä sekä Instagramissa julkaisemissaan kuvajulkaisuissa alt-tekstiä. Alt-tekstien avulla näkövammainenkin näkee kuvan, jonka muut näkevät silmin. Tekstin on tarkoitus kertoa lyhyen kattavasti kuvan olennainen sisältö. Mikäli mietit, näkyykö alt-teksti näkevälle käyttäjäkunnalle, vastaus on ei. Alt-teksti esiintyy ainoastaan puhelimien näytön lukuohjelmilla.

Alt-tekstin saa Facebookissa painaessa kuvan vasempaan yläkulmaan tulevaa Muokkaa-näppäintä. Tämän jälkeen pääset kirjoittamaan vaihtoehtoisen alt-tekstin. Twitterissä valinta tulee kuvan alle Lisää kuvaus -painikkeeksi, Instagramissa julkaisua tehdessä valitse Lisäasetukset, scrollaamalla hieman alemmas pääset Esteettömyys-osioon, josta pääset kirjoittamaan vaihtoehtoisen tekstin kuvalle.

Mitä muuta somepäivityksiä tehdessä kannattaisi huomioida?

Tutkiessani, millaisia saavutettavat somepäivitykset ovat, ne ovat tyyliltään rauhallisia. Jos kuvaan on välttämättä haluttu lisätä tekstiä, on fontti valittu tarkoin: suurikokoinen, selkeä ja paksu. Tekstiä sisältävien kuvien taustan ei kannata olla villi eli sisältää paljon kaikkea. Lisäksi kuvien värikontrastien tulisi olla mahdollisimman suuria. Tämä helpottaa muun muassa värisokeita.

Ja mikä tärkeintä, kaikkiin videoihin on syytä sisällyttää tekstitykset. Ei ainoastaan lisäämällä videopäivitysten saavutettavuutta vaan myös käytännöllisyyden vuoksi. Moni päivällä somessa pyörivä ihminen ei katsele videoita äänet päällä vaan seuraavat tekstityksiä.

Halutessasi olla enemmän esillä ja paremmin saavutettava, ole valmis näkemään se pieni vaiva, joka saavutettavuuteen liittyy. Internet on täynnä ammattitaitoista apua oikeanlaisten muutosten tekemiseen. Siihen kannattaa tarttua.

Tämän artikkelin on kirjoittanut Lvngroomin harjoittelija Tahiti Viro.

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!