Lapsina hiekkalaatikolla istuessa tehtiin hiekkalinnoja lausuen ”älä tule paha kakku, tule hyvä kakku”.
Sosiaalista mediaa voisi pitää omanlaisenaan leikkikenttänä, jossa lopputulos riippuu monesta
osiosta. Pelkkä tekeminen ei aina riitä. Somesuunnitelman tekemiseen ei ole vain yhtä ja oikeaa
tapaa, mutta pienillä asioilla pystytään vaikuttamaan yrityksesi menestymiseen.
Viestintä- tai somestrategia saattaa kuulostaa pelottavalta, mutta kyseessä voi olla hyvin
yksinkertainen PowerPoint, miltä yritys haluaa somessa näyttää, tuntua, haista sekä olla.
Alkutöikseen on hyödyllistä valita yrityksen tavoitteita edesauttavat kanavat. Mistä sitten tietää,
minne kaikkialle pitäisi oikein mennä, kun on olemassa Instagramit, Twitterit, Tiktokit. Suosittelen
aloittamaan yhdestä tai kahdesta kanavasta, perehtyä niiden ihmeelliseen maailmaan ja panostaa
niissä tehtäviin julkaisuihin. On tärkeämpää tuottaa laadukasta sisältöä oikeisiin paikkoihin, kuin
tehdä heikkolaatuista kaikkialla. Tärkeää on olla siellä, missä etsimäsi kohderyhmä on ja pyrkiä
avoimeen keskusteluun seuraajien kanssa.
Kuinka paljon somessa täytyy tehdä päivityksiä? Mikäli olet kuin kala vedessä voi viisi kertaa viikossa
olla sinulle sopiva määrä, mutta pidemmän päälle jaksaminen ja ideat loppuvat hyvin äkkiä kesken.
On kannattavampaa julkaista kerran pari viikossa menestyksekkäästi kuin tykittää joka päivä
vaihtelevalla menestyksellä. Keneltäkään ei voi odottaa olevan aikaa tehdä julkaisuja joka päivä.
Tunnustele ja makustele, mikä määrä on itsellesi luontevinta.
Olet käynyt somesuunnitelmassasi läpi kaikki tärkeimmät kysymykset julkaisuaikataulusta tone of
voiceen, mutta tästä huolimatta ideat uusiin julkaisuihin ovat loppuneet jo kauan sitten tai kanaviesi
ulkonäkö on muuttunut yksitoikkoiseksi? Lvngroomin viestintästrategiaa kirjoittaessani hyödynsin
julkaisuidealistaa. Kyseinen lista sisältää yksinkertaisia ja helposti toteutettavia ideoita eri kanavilla
hyödynnettäviksi. Koska ihmisiä kiinnostaa erityisesti ihmiset yritysten takana, voi joskus olla hyvä
idea raottaa elämää yrityksen takana: mikä alkujaan on saanut sinut tekemään kyseistä työtä?
Millainen on toimistomukisi? Missä onnistuit tällä viikolla?
Välillä on hyvä antaa somesuunnitelmalle ja julkaisuaikatauluille aikaa elää yrityksen mukana.
Ihmeitä ei tapahdu hetkessä ja alku somen leikkikentällä voi olla kivikkoista. Palaa suunnitelman
pariin tasaisin väliajoin ja reflektoi kanaviesi menestystä suunnitelmaan. Karu faktahan on, että
julkaisujen suosiota on hyvin vaikea tietää ennakkoon. Usein some-seuraajia kiinnostaa vaihtelevuus
eli eri julkaisuihin voi valita erilaisia tarkoitusperiä: mainostatko palveluita, tuotteita vai kerrotko
vinkkivitosia, joista normaalisti asiakkaasi joutuisivat maksamaan.
On myös hyödyllistä miettiä, miten ihmiset saadaan osallistuttua julkaisuun tykkäämällä, jakamalla
tai kommentoimalla julkaisua. Kokeile vaikka Facebookissa tai Instagramissa live-lähetyksen
pitämistä, jossa kerrot ennakkoon valitsemastasi aiheesta. Voit jopa kutsua jonkun asiantuntijan
keskustelemaan halutusta teemasta kanssasi. Uskalla siis rohkeasti kokeilla uusia asioita.
Mikäli alku tuntuu silti haasteelliselta eikä tiedä mistä aloittaa, kysy rohkeasti Lauralta tai Karrilta
apuja. He auttavat sinua saamaan omasta viestinnästäsi upean hiekkakakun.
Tekstin on kirjoittanut Lvngroomin työharjoittelija Tahiti Viro.
Recent Comments