Ehkä useimmiten meiltä kysytään sitä mitä someen pitäisi päivittää. Vaikka yhä useampi ihminen on jo jossain some-palvelussa mukana, monet jo useammassakin, ei tuo somen alkuajoista asti mukana seurannut kysymys ole kadonnut mihinkään.

Valitettavasti on mahdotonta sanoa sanatarkasti ja/tai pikselin tarkkuudella mitä juuri sinun ja yrityksesi pitäisi someen päivittää, koska jokainen somettaja on erilainen, jokainen toimiala pitää sisällään omia erikoisuuksia ja erityisyyksiä, puhumattakaan siitä mitä uutta voisi tehdä. Eli valitettavasti yleispätevää ”Laita tämä päivitys” ei ole. Onneksi kuitenkin muutamat jutut ovat hyvinkin yleispäteviä.

  1. Tee säännöllisesti päivityksiä

Säännöllisyys nostaa päivityksiäsi ihmisten virrassa niin Facebookissa kuin muissakin palveluissa, joissa algoritmit säätävät päivitysten näkymistä uutisvirrassa. Säännöllisyys myös kertoo, että olet vielä olemassa. Kaksi vuotta sitten viimeksi päivitetty Facebook-sivu antaa kuvan, että toimintaa ei muutenkaan ole, vähintäänkin nostaa epävarmuutta. Säännölliset päivitykset myös auttavat oman rutiinin rakentamisessa silloin, kun somessa ei viihdy muuten kovin aktiivisesti.

  1. Tee sisällöllisesti merkittäviä päivityksiä

Nyt kuulostaa vakavalta ja ehkä raskaaltakin mutta älä lannistu. Tällä tarkoitan päivityksiä, jotka liittyvät sinun ja yrityksesi toimintaasi. Kerro uusista tuotteista, kerro tarjouksista, kerro sesongeista. Nämä ovat aika vakiokauraa, koska näitähän asioita on tahkottu jo lehtimainonnassakin vuosikymmeniä. Somessa voit kuitenkin pitää sitä kampanjaasi useammalla päivityksellä ylhäällä ja aktiivisesti näkyvillä koko ajan. Nosta tarjoustuotteitasi esiin vaikka päivittäin uudella tuotteella. Muistuta tarjouksien loppumisesta ja että nyt kannattaa asiakkaan lähteä liikkeelle. Muistuta ajoissa uuteen sesonkiin valmistautumisesta ja pidä sesonki asiakkaittesi mielessä. Tämän lisäksi persoonallisia, sinusta ja/tai yrityksestäsi kertovia päivityksiä: vaikkapa selfie uuden tavaraerän saapumisesta varastossa, tilanteesta, jossa olet onnistunut erityisen hyvin ja miksei sellaisistakin tilanteista, joissa olet epäonnistunut. Viimeisimmän kohdalla tärkeää on muistaa se, että epäonnistumisesta oppiminen ja sen korjaaminen pitää myös tuoda ilmi. Olemme kaikki vain ihmisiä.

  1. Ole rohkeasti oma itsesi

Persoonallinen ote on tärkeä. Kyse ei nyt ole siitä, että pitää luoda sinulle ja/tai yrityksellesi joku ihan oma persoona, jonka roolissa pitäisi sitten yrittää pysyä. Varusteleka on hyvä esimerkki siitä, miten persoonallisella ja räväkällä otteella voi ”onnistua isosti”, kun se persoonallinen tyyli on aitoa ja istuu yritykseen kuin nyrkki silmään. Sinun ei tarvitse aivan villiksi äityä, mutta pyri löytämään se just sinulle luonteva tyyli. Etuna on persoonallisen tekemisen lisäksi se, että just omanlaista sisältöä on mukavampi ja helpompi tuottaa. Älä pelkää, että teet jotain hölmöä, kun et vedä tärkätyin kauluksin ja naama vakavana somessa silloin, kun se ei ole ominta sinua.

  1. Tunne alasi

On tärkeä tuntea oma alansa ja se, miten sen rajoissa voi vähän hassutella, villiintyä ja repäistä. On eri juttu, jos esimerkiksi katukeittiön työntekijät kesähelteellä päivittää kuvan porukasta pukeutuneena vain essuihin kuin että vaikkapa että vastaavan repäisyn tekee tilitoimisto. Tässä tosin pitää muistaa se, että jos se sopii tilitoimiston imagoon, tehdään heille persoonallisella tyylillä JA niin, että asiakaskunta sen kestää, anna mennä! Rajojen rikkominen tuo paljon näkyvyyttä, mutta se pitää tehdä tyylikkäästi ja harkitusti.

  1. Opi omasta ja muiden tekemisestä

Paras tapa oppia on edelleen virheistään oppiminen, valitettavasti. Jos kuitenkin oman alan ja muiden alojen toimijoiden tekemisen seuraamista jaksaa tehdä, voi sieltä oppia muiden virheistä ja onnistumisista niiden pahimpien virheiden välttämisen. Katso mikä ei toimi tai tunnu sinusta soveliaalta omaan tekemiseen. Mieti kuitenkin, miten muiden jutut voisi saada toimimaan tai sovitettua sinuun tyyliisi.

  1. Aktiivisuus palkitaan

Tämä vähän liippaa läheltä tuota ensimmäistä, säännöllisyyttä painottavaa kohtaa. Muista olla aktiivinen, koska vain aktiivisesti päivittämällä saat tuloksia. Jokainen päivitys ei menesty, mutta juuri siksi niitä uusia pitää ”puskea tuuttiin”. Kokeile uudella tavalla vanhoja juttuja, kokeile uusia juttuja, mutta ole aktiivinen. Aktiivisuus ei tarkoita pelkästään päivitysten puskemista, vaan ole aktiivinen yhteisössäsi. Vastaa kysymyksiin, kiitä kommenteista, ole osa keskustelua. Ihmiset tykkäävät olla tekemisissä ihmisten kanssa ja juuri aktiivisen keskusteluun osallistumisen kautta tuot esiin ihmisen logon takaa.

Nämä kuusi vinkkiä ovat aika pitkälle kaiken sen toistamista, mitä mekin olemme somessa toimimisesta sanoneet vuosia, mutta mielestäni nyt oli taas hyvä hetki nostaa ne asiat taas esiin. Nyt kannattaakin näillä neuvoilla lähteä liikenteeseen, jos tuntuu siltä, että olet valmis hyppäämään kunnolla hommaan. Perusta uusi tili tai ota jo olemassa oleva tili uudestaan käyttöön. Jos intoa löytyisi, mutta vielä vähän jännittää, niin ota meihin yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, miten voitaisiin homma rakentaa sellaiseksi, että se ei tunnu väkisin vääntämiseltä ja hommasta saisi rakennettua jatkuvaa. Jos taas itsekseen aloittamisen jälkeen nousee kysymyksiä, niin saa ottaa silloinkin yhteyttä! Meiltä löytyy ideoita, apua ideoiden toteuttamiseen ja tukea kaikissa tilanteissa, joita eteesi voi tulla somen kanssa. Alkuun tietty kannattaa lukea muitakin juttuja täältä meidän blogista. 😉