Vastuullisuusviestintä on yrityksen asettamia lupauksia tärkeistä teoista, joihin he pyrkivät. Vastuullisuusviestintä on tärkeää yritysten menestymisen kannalta, nykyään kun valtaosa ihmisistä on tietoisia ilmastonmuutoksesta ja ekologisuudesta. Jotta voi toimia vastuullisesti, tulee yrityksen määrittää ne arvot ja osa-alueet, joita vastuullisuusviestinnässä halutaan korostaa, oli sitten kyseessä yrityksen tuotteiden oma hiilijalanjälki, ihmis- tai eläintenoikeudet.

Yhä suurempi osa asiakkaista etsii tietoa oikeasti vastuullisista tuotteista ja eettisistä palveluista. Ilmastonmuutos on pitkään ollut kasvava trendi vastuullisuusviestinnässä. Mieleen nousee erityisesti Fortumin Pikku juttu -etuohjelma, jossa asiakas saa ilmaisia sähkötunteja maksamalla osan sähkölaskustaan tekemällä joitakin arkisia ilmastotekoja, kuten kierrättämällä, vähentämällä ruokahävikkiä tai pyöräilemällä töihin. Samalla yritys kerää uusia asiakkaita, mutta myös ne, joille ilmastoasiat ovat tärkeitä, voivat hyvillä mielin olla asiakkaana yritykselle tietäen heidän jakavan saman huolen.

Älä jätä onnistumisia vain omaan tietoon

Onnistumisista ja asettamien arvojen saavutuksista kannattaa hehkuttaa julkisuuteen. Näin muitakin yrityksiä saadaan kannustettua läpinäkyvämpään toimintaan. Kun vastuullisuus tulee luonnostaan ja kulkee aktiivisesti mukana liiketoiminnassa, yrityksen ei tarvitse suuremmin pelätä joutuvansa viherpesusyytösten kohteeksi. Tärkeintä on miettiä, miten yrityksen toiminnasta ja saavutetuista tuloksista kerrotaan seuraajille ja muille sidosryhmille kiinnostavasti.

Kuten olen aiemminkin tuonut monipuolisen somejulkaisujen vetoavan parhaiten ihmisiin, sama pätee myös vastuullisuusviestinnässä. Ihmisiä ei kiinnosta hetken aikaa kestävät somekampanjat, joissa hehkutetaan yrityksen tekemiä hyviä tekoja vaan niitä tekoja halutaan nähdä useampaan kertaan vuoden mittaan eri keinoin. Esimerkiksi tuotteen syntytarina ajatuksesta valmiiksi tuotteeksi kiinnostaa varmasti monia, siispä näytä se!

Ei pidä unohtaa, että omilla työntekijöilläkin on tärkeä rooli yrityksen vastuullisuusviestinnässä. Asiakkaat ovat pääasiassa kontaktissa työntekijöiden kanssa, jolloin vastuu on heillä, tuovathan he valittuja arvoja esille työskennellessään. Onnistunut viestintä nimittäin kasvattaa yrityksen brändiä ja tunnettavuutta.

Rohkene ottaa kantaa

Jos jotakin yrityksiltä nykyään odotetaan, niin rohkeita kannanottoja. Mikäli haluat saada yrityksesi erottumaan kilpailijoista, on yritysaktivismi yksi mahdollinen keino lisätä näkyvyyttä ja ajaa aiemmin valittuja arvoja myös yritysmaailmassa. Keskustelu voi poikia uusia tuulia esimerkiksi tuotteen tuotantotapoihin tai jopa pakkauksen ulkonäköön.

Erityisesti mieleen tulee uutinen keksiyritys Nabiscon tuotevalikoimasta löytyneestä pakkauksesta, joka kuvasi sirkuseläimiä häkeissään. Paketti keräsi kritiikkiä eläinsuojelujärjestö PETA:lta, mikä johti näiden kahden tahon väliseen keskusteluun. Lopputuloksena syntyi uudenlainen pakkaus, jossa eläimet kuvattiin kulkevan vapaana luonnossa. Uusi pakkaus otti kantaa sirkuseläinten huonoihin elinoloihin.

On kuitenkin hyvä muistaa, ettei viherpesu kannata vastuullisuusviestinnässä. Viherpesulla tarkoitetaan yrityksen prykimyksiä puhdistaa omaa mainetta viestimällä halua parantaa ympäristön tilaa, vaikka todellisuudessa toiminta on aivan muuta. Vastuullisuusviestinnässä rehellisyys on suurin valttikortti menestykselle. Kun yrityksesi kaikki jäsenet tiedostavat ja ovat mukana yhdessä tehdyssä suunnitelmassa ja sen toteuttamisessa, lopputulos on parempi brändi ja lojaalimpi asiakaskunta.

Tämän artikkelin on kirjoittanut Lvngroomin harjoittelija Tahiti Viro.

TILAA UUTISKIRJEEMME!

 

Lähetämme aika-ajoin uutiskirjeitä, joissa kerromme viestintään liittyvistä asioista sekä meidän kuulumisiamme. Emme ole spämmikone, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Uutiskirjeen tilaaminen onnistui!